Målar om mina bruna altandörrar och fönsterkarmar på insidan. Har grundmålat och målat tre lager lackfärg för det mörka lyste genom. Nu tycker jag det är svårt att färgen blir grynig liksom. Om jag skA fortsätta måla på den långa listen tex så måste jag pausa fylla på mer färg men när jag fortsätter på det jag nyss målat för att inte få glapp så blir färgen seg och grynig när jag rörvid det nyss målade. Jag kan ju inte dra hela i ett svep. När torkat ser man antingen ränder av penselhår eller att det blivit grynigt. Hur får jag det fint??

Lägg på mera färg... troligtvis det som är ditt problem pröva annars å slå i en skvätt vatten att den blir lite tunnare.

Finns flera saker som kan orsaka det du beskriver. Har du kanske tvättat med sån där målartvätt som enligt tillverkaren inte behöver eftersköljas, eller torkat tidigare med Ajax / fönsterputs? Använder du en pensel med naturborst till vattenburen lackfärg? Är det jättevarmt och torrt i utrymmet?

Det ÄR mycket svårt att få en jämn yta med vattenbyren färg om man inte inför sista strykningen späder med 20% vatten vilke gör det svårt att måla annat än plana vågräta ytor. Finns det någon färg som är bättre eller sämre i det avseendet?

N nemlan skrev:
Finns flera saker som kan orsaka det du beskriver. Har du kanske tvättat med sån där målartvätt som enligt tillverkaren inte behöver eftersköljas, eller torkat tidigare med Ajax / fönsterputs? Använder du en pensel med naturborst till vattenburen lackfärg? Är det jättevarmt och torrt i utrymmet?
Jag målade vitt flödigt med Alcro i 12 gr värme med syntetpensel av hög kvalitet, färgen var öppen i högst 20 sekunder och penseldragen var tydliga. Jag är en van målare men tar gärna emot råd.

Har haft liknande erfarenhet av Alcro, tycker att Sadolin ger något bättre resultat. Ingen jätteskillnad , men lite längre öppettid.

finns fortfarande att köpa lösningsmedelbaserat om man inte är van med det moderna. gäller det bara ett litet jobb på max 1 liter färg så är kanske synden inte så stor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.