Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är ny här på forumet, och skulle behöva lite rådgivning.
Har haft en firma här hemma som hjälpt till med tapetsering av ett sovrum. Överlag ser det bra ut, men tre tapetvåder sitter uppenbart snett.
Det är ett rektangulärt sovrum och jag har kollat alla tapetskarvar i rummet med vattenpass. De ser raka ut, med undantag för tre stycken, där det skiljer fyra centimeter om man jämför skarvens placering i golv resp. tak.
Finns det några riktmärken för vad som är acceptabelt? Det tog några dagar innan jag upptäckte att det var snett, så det är inte så att hela rummet är förstört. Men samtidigt tog de ganska bra betalt och vi anlitade ju proffs just för att det inte skulle bli amatörmässigt gjort.
Så visst borde jag kunna be dem att göra om den delen? Alternativt dra av på priset? Eller hur petig ska man vara? Tacksam för råd!
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 972 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 972 inlägg
Har du pratat med chefen på företaget?
En enkel fix för just det som du har på bilderna är att skaffa en ljusgrå tuschpenna och måla i där det nu lyser vitt.
Beror det mörka strecket på att tapeten inte är helt fastklistrad där?
En enkel fix för just det som du har på bilderna är att skaffa en ljusgrå tuschpenna och måla i där det nu lyser vitt.
Beror det mörka strecket på att tapeten inte är helt fastklistrad där?
Att mönstret lutar kan väl inte göra så mycket då det inte är några raka linjer i det mönstret men om det är som ovan dörren att skarvarna inte går ihop eller mönsterpassningen är fel är det ju bara att göra om. Någon jäkla koll får man väl tycka att de ska ha. Men sätter väl inte upp en våd utan att ser att den passar med den innan. Har de jobbat från två håll samtidigt eller hur får man till det så snett utan att se och göra något åt saken på en gång innan klistret torkar? Om det inte är någon specialtapet som är väldigt tun eller ska ha ha något annat special är det ju inte svårt att tapetsera och få det rakt så har man betalt för att få det gjort bör man kunna förvänta sig ett exemplariskt utförande.
Jag köper att mönstret inte passar där första och sista våden möts, men om jobbet görs ordentligt borde det väl inte finnas flera skarvar med mismatch?EddieHansson skrev:
Han började med den "norra" väggen, sen västra, södra och sist östra. Där östra och norra väggen möts är det mismatch i mönsterpassningen, men det har jag inga synpunkter på. Men mönsterpassningen mellan norra och västra väggen är också helt fel, och det borde den väl inte vara om man gör rätt? De sneda våderna sitter till vänster på den norra väggen och jag misstänker att det är därför det blivit fel i mönsterpassningen. Där övriga väggar möts ser mönsterpassningen däremot bra ut.
Hoppas att det inte blev för snurrigt med väderstrecken.
Om väggarna inte är helt raka kan våderna hamna lite snett, men enligt min åsikt sätter man alltid första våden efter ett hörn i lod och med överlapp. Vilket innebär att det blir lite mismatch i hörnen, vilket är OK, det syns inte så mycket.C cj84 skrev:
Sista våden blir så klart mismatch mot första om tapeten går hela varvet runt. Den skarven placerar man där det syns minst, och där kanske inte ovanför ett fönster känns som förstaalternativet även om det är bättre än mitt på en vägg. Här kan man också behöva improvisera lite för att det inte skall se helknasigt ut.
Glipor skall det aldrig bli någonstans. Det kan knappast anses vara acceptabelt.
Ja, det var en riktig målarfirma.
Jag trodde att mönsterpassningen gjordes även i hörn eftersom målaren har gjort en bra mönsterpassning där övriga väggar möts. Har även varit med om det förut när vi tapetserat, så trodde att det var standard. Men jag kan väldigt lite om detta så litar på er som säger att det är annorlunda.
Jag trodde att mönsterpassningen gjordes även i hörn eftersom målaren har gjort en bra mönsterpassning där övriga väggar möts. Har även varit med om det förut när vi tapetserat, så trodde att det var standard. Men jag kan väldigt lite om detta så litar på er som säger att det är annorlunda.
Man mösterpassar i hörn i den mån det går. Man överlappar ju hörnet ca 0,5-1cm. Sen fortsätter man med resterande bit av tapetvåden efter hörnet. Då försvinner ju 0,5-1cm av mönstret i och med överlappningen. Så det blir ju typ mönsterpassning
Klicka här för att svara