Byggahus.se
Försöker måla om skåpluckor och dörrar, men tvingas slipa/måla om då det fastnar dammpartiklar.

Det märkliga är att det oftast inte fastnar något när jag målar med häftgrund och målar det första lagret med lackfärg.

Dammsuger golven, det som ska målas, arbetsbockarna etcetera.
Våttorkar med Anzas grova mikrofiberduk, väntar tills det är torrt och dammsuger golven igen. Byter till rena kläder och dammar det som ska målas med en ren mikrofiberduk (Anzas).
Använder ny färg, tråg, roller och en ren moddlare för varje lager, men ändå fastnar det skräp.
Gör samma sak mellan alla lager.

Vad gör jag för fel?

Dammsuger......
Dammsugaren rör upp en massa damm.

Jag gör ingenting, bara låter dammet lägga sig.

Protte

• Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Dammsuger......
Dammsugaren rör upp en massa damm.

Jag gör ingenting, bara låter dammet lägga sig.

Protte
Åh! Ok, ska prova det.

Chansar med en till fråga:
Jag är 95% säker på att jag lyckas rengöra min moddlare, men hur brukar du rengöra din?

Sprutmålar det mesta.

Protte

• Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Sprutmålar det mesta.

Protte
Antar att Ni är en yrkesman och kan bara gratulera!

Idén har lockat, men förmodar att det tar lång tid innan man får in snitsen?
Typ längre tid än att få in en bättre icke dammsugar-vana.

Snabbare, svårare och med samma problem med dammpartiklar?

Nu vet jag inte om du använder verktyg som legat i påse några dar sedan förra gången du målade men det är inte ovanligt att det kommer lite "korn" i färgen som är torkade färgrester som lossar när du målar.

Ett bra tips hemma att ta och spruta lite i luften med en blomspruta innan du börjar måla. Vatten dimma fångar upp damm och drar ned det till golvet. Lite fukt på golvet binder också damm så de inte virvlar upp nytt. Målar du med vattenburen färg ger det också längre öppentid.

• Gilla
Klabbis 3000 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.