Halloj. Har ett aggregat för djur från biltema som är 230v 1.5 joule. Stickkontakten till aggregatet gick av så jag koppla bort allt och skulle montera en ny sladd. Väl inne i huset så öppnar jag upp aggregatet och det är som som misstänkt fas och nolla med kabelsko monterat på kretskort märkt 230v. När jag tar tag i den bruna tråden på kabelskon och börjar dra ur den så smäller det till rejält och går en härlig ström igenom armen. Tänkte vad i helvete hände!! Kan det vara lagrad ström i kondensatorn som jag nu ladda ur? För det kan väl knappast vara 230v som jag fick bekänna då inget var inkopplat mot den.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Vilken röd tråd? Den man ser i bilden under mellan transformatorn och polskruvarna för elstängslet? Den du ringar in är brun
Nätsladden ska inte ha någon kännbar potential, men du säger att aggregatet kommer från biltema...
Inomhus bör miljön dessutom vara isolerad. Kan den trasiga änden på sladden ha legat emot någonting?
Nätsladden ska inte ha någon kännbar potential, men du säger att aggregatet kommer från biltema...
Inomhus bör miljön dessutom vara isolerad. Kan den trasiga änden på sladden ha legat emot någonting?
Haha du har rätt, jag skrev fel, brun är rätt. Har ändrat. Nej den låg inte emot nånting, jag satt på golvet på en stor matta så finns ingen möjlighet att sladden ska ha kommit åt något. En vän tror sig att det är kondensator som ladda ut i mig då laddningen går bakåt och när jag tog på kabel skon så blev jag ledandeBo.Siltberg skrev:
Vilken röd tråd? Den man ser i bilden under mellan transformatorn och polskruvarna för elstängslet? Den du ringar in är brun
du kommer få 100 olika svar på den frågan.consan br skrev:
hade det varit jag hade jag svurit för femtielfte gången jag tar i en laddad kondning och gått vidare.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Jo det som hänt motsvarar som om du gått emot ett uppkopplat fårstängsel och fått en smäll av detta. 1,5 Joule är ganska låg energinivå i sammanhanget, jfr med tex häst och nötkreatur eller vildsvin som kan ligga uppåt 10 J eller mer.
Nu är jag ingen läkare men dessa stängselaggregat är gjorda för att bara ge "lagom" stötar, kort tid, i princip ofarligt för friska personer eller djur.
Nu är jag ingen läkare men dessa stängselaggregat är gjorda för att bara ge "lagom" stötar, kort tid, i princip ofarligt för friska personer eller djur.
Man har inkasserat ett antal sådana smällar från kondingar under livet från typ 10 års ålder och lärt sig att ha respekt för dessa. CRT-TV apparater och dess högspänningskaskader där man petade i fel ända kunde får en att hoppa upp halvvägs i taket är sådan man inte glömmer efteråt...
och inte går man till läkare för sådant - Ja, om det inte är så att man som äldre person märker att man får problem med hjärtat (förkammarflimmer etc.) och som inte går över på kort tid. - förväxla inte hjärtproblemen med den massiva adrenalin-insprutet man lätt kan få av stöten och kan bli väldigt darrig och uppjagad av detta en god stund efter.
Det är väldigt fostrande att få lite kondensatorstötar då och då och misstagen som orsakar situationen minskar snabbt med antalen sådana genomlevda...
och inte går man till läkare för sådant - Ja, om det inte är så att man som äldre person märker att man får problem med hjärtat (förkammarflimmer etc.) och som inte går över på kort tid. - förväxla inte hjärtproblemen med den massiva adrenalin-insprutet man lätt kan få av stöten och kan bli väldigt darrig och uppjagad av detta en god stund efter.
Det är väldigt fostrande att få lite kondensatorstötar då och då och misstagen som orsakar situationen minskar snabbt med antalen sådana genomlevda...
Tror också det kan ha varit som din kompis sa. Om du lyckas skapa en krets så kommer kondensatorn spänningsutjämna den skillnad som finns ett kort tag.
Brukar vara säkrast att mäta mellan sidorna för att ta reda på om en laddning fortfarande finns kvar.
Brukar vara säkrast att mäta mellan sidorna för att ta reda på om en laddning fortfarande finns kvar.
Klicka här för att svara