Hur förklarar vi att en fläkt behöver 40 watt men när du kopplar in fläkten på 230 V-uttag 300 Watt Powerstation så visar den genuint 31-33 watt på displayen.

Om jag kör en kylare, en kylbox på 12 V med 45 watt, vad händer då, har inte testat ännu ? Tar kanske längre tid för att bli svalare om Powerstation levererar 90% eller 80% kapacitet på 45 watt.

1. Men varför händer detta och är det normalt för en powerstation eller är det nåt fel ?

2. Kan min kylbox gå sönder eller vad händer ?

Här har ni en enkel Powerstation jag pratar om specifikationerna ni kan kolla på

https://stinriverstorageprod.blob.core.windows.net/images/ProXtend/PX-300WPS/655130.pdf

3. Om en elektrisk utrustning kräver en specifik watt, är det inte normalt och viktigt att man kommer upp till den via en powerstation inkl vad beror det på ?

Jag har lite info om varför men utelämnar det just nu. Dels handlar det om förluster i själva apparaten man driver i motorer lindingar värme och kretsar och en del annat men jag vill egentligen veta så faktamässigt som möjligt på frågorna tack :-)
 
K Kentaclinta78 skrev:
Hur förklarar vi att en fläkt behöver 40 watt men när du kopplar in fläkten på 230 V-uttag 300 Watt Powerstation så visar den genuint 31-33 watt på displayen.

Om jag kör en kylare, en kylbox på 12 V med 45 watt, vad händer då, har inte testat ännu ? Tar kanske längre tid för att bli svalare om Powerstation levererar 90% eller 80% kapacitet på 45 watt.

1. Men varför händer detta och är det normalt för en powerstation eller är det nåt fel ?

2. Kan min kylbox gå sönder eller vad händer ?

Här har ni en enkel Powerstation jag pratar om specifikationerna ni kan kolla på

[länk]

3. Om en elektrisk utrustning kräver en specifik watt, är det inte normalt och viktigt att man kommer upp till den via en powerstation inkl vad beror det på ?

Jag har lite info om varför men utelämnar det just nu. Dels handlar det om förluster i själva apparaten man driver i motorer lindingar värme och kretsar och en del annat men jag vill egentligen veta så faktamässigt som möjligt på frågorna tack :)
Det är säkert inget fel på din Powerstation, oroa dig inte.

Några enkla förklaringar är att alla apparater drar helt enkelt inte alltid så mycket som det står på dem att de ”behöver”. Om din fläkt är märkt med 40W, så är det vad den som mest kan dra.

Många apparater drar som mest i startögonblicket. Saker som temperatur, väder, vind, slitna kullager m.m, kan öka effekten som krävs för att driva apparaten.

Om du kopplar in en kylbox, så kommer den att fungera liknande. Den drar vad den behöver så att säga. Skulle du koppla in något som kräver mer effekt än vad din Powerstation kan ge, så löser i regel en säkring eller annat skydd mot överbelastning ut.

Förluster som du nämner, det kommer enkelt förklarat från omvandlarens effektivitet. Batteriet i din Powerstation har likström (DC) vilket betyder att den måste omvandlas till växelström (AC) i fallet med din fläkt. Vid själva omvandlingen uppstår förluster, men det går ut över kapaciteten på batteriet.

Effekten (det du behöver i Watt) och spänningen (det du behöver i Volt) finns där ändå. Om man hade haft en omvandlare med 100% effektivitet så hade man kunnat driva en apparat som kräver en viss effekt längre, innan det är dags att ladda batteriet igen. Vid en effektivitet på 85% så blir det 15% förluster, då kan man bara driva apparaten 15% kortare tid.

Om du driver t.ex kylboxen som drivs av likström så behöver inte strömmen omvandlas och du får därför inga förluster den vägen.

Ovanstående ang. förlusterna är väldigt förenklat, men principen är iaf så.

Din kylbox kommer inte att gå sönder om den inte får så mycket ström som den vill ha, men den kommer inte att kyla så bra.
 
V Vardagsrum skrev:
Det är säkert inget fel på din Powerstation, oroa dig inte.

Några enkla förklaringar är att alla apparater drar helt enkelt inte alltid så mycket som det står på dem att de ”behöver”. Om din fläkt är märkt med 40W, så är det vad den som mest kan dra.

Många apparater drar som mest i startögonblicket. Saker som temperatur, väder, vind, slitna kullager m.m, kan öka effekten som krävs för att driva apparaten.

Om du kopplar in en kylbox, så kommer den att fungera liknande. Den drar vad den behöver så att säga. Skulle du koppla in något som kräver mer effekt än vad din Powerstation kan ge, så löser i regel en säkring eller annat skydd mot överbelastning ut.

Förluster som du nämner, det kommer enkelt förklarat från omvandlarens effektivitet. Batteriet i din Powerstation har likström (DC) vilket betyder att den måste omvandlas till växelström (AC) i fallet med din fläkt. Vid själva omvandlingen uppstår förluster, men det går ut över kapaciteten på batteriet.

Effekten (det du behöver i Watt) och spänningen (det du behöver i Volt) finns där ändå. Om man hade haft en omvandlare med 100% effektivitet så hade man kunnat driva en apparat som kräver en viss effekt längre, innan det är dags att ladda batteriet igen. Vid en effektivitet på 85% så blir det 15% förluster, då kan man bara driva apparaten 15% kortare tid.

Om du driver t.ex kylboxen som drivs av likström så behöver inte strömmen omvandlas och du får därför inga förluster den vägen.

Ovanstående ang. förlusterna är väldigt förenklat, men principen är iaf så.

Din kylbox kommer inte att gå sönder om den inte får så mycket ström som den vill ha, men den kommer inte att kyla så bra.
Okej ..., väldigt bra förklarat och pedagogiskt, takkar, jag förstår precis vad du menar :)
Men oftast ska man väl kunna räkna enkelt på detta

Om vi tar effektformeln P = U x I .. Vi vet liksom effekten fast den deklarerade effekten visar högre än förbrukningseffekten som var frågan i början. Där du svarade på att det är helt i sin tekniska ordning att det tar tom så mycket som 25% mindre effekt av aviserade 40 W

Du skrev :

"Din kylbox kommer inte att gå sönder om den inte får så mycket ström som den vill ha, men den kommer inte att kyla så bra"

Förstår inte riktigt vad du menar här men du får gärna utveckla :)

Hämtar lite info om en slumpmässig kylbox här :
kylläge: ca 48 W
Spänning: 12V

I = P/U .. 48 / 12 = 4 Ampere

Då måste ju ändå Powerstationen leverera 4 A för det går inte annars. Jag har öven kopplat in min Powerstation till en golvlampa med dimmerfunktion som är upp till 300 W och skulle inte strömmen följa formeln för Effekt (Energi) så kan man ju inte öka effekten, dvs ljusstyrkan i detta fall på lampan.

1. Allt hör ju ihop ju så hur skulle en enhet få för lite ström menar du :) via powerstationen som jag har ?
Tänker du isf på cigarettuttag output då eller grenuttaget med 220 V ang för lite ström ?


Jag har ingen energimätare eller så som kan visa både ström volt och effekt mm men ska införskaffa en sån på clas olsson eller den är på väg .

Har även kapacitet testat powerstation med att mäta hur länge den drivs med ett visst effekuttag under en viss tid och det är i sin ordning, fick ut nästan en timme mer nästan i Wh eller om vill Ah . Men det är ju ingen speciell powerstation ang battertyp osv

2. När jag lix har dig på tråden :) kan jag ju ochså fråga ochså om hur man kan vara säker på att tillverkarens utlovande stämmer med att jag kan ladda denna powerstation max 500 ggr och inte bara 250 ggr men det är kanske inte så enkelt att svara på iofs.. hur man kan kontrollera det utan att sprätta upp hela höljet och kolla in Lithium-ion NMC oaketet och mäta separat på dessa ev ?
 
En billig watt-meter , energimätare kan användas att och jämföra vad DEN säger att din enhet drar från kraftverket vs nätström. Du kan också använda den för att jämföra utspänningen från ditt kraftverk med nätström. Vanligtvis om kraftstationen matar ut lägre spänning, kommer enheten att dra mer ström (ampere) för att kompensera... vilket kan belasta dina enheters komponenter mer som ett resultat (inte bra för kompressorer, TV-apparater och datorer, etc). Men det hjälper att förstå vad som verkligen händer. Det är också möjligt att Watt-mätaren på din kraftstation inte är superexakt... ELLER så är effektspecifikationerna på fläkten bara en uppskattning på displayen
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.