839 läst ·
1 svar
839 läst
1 svar
Risk för brand
Hej,
Bor i en helt nybyggd lägenhet som således har senaste standarden beträffande eldragning, elskåp, säkringar osv. Jag har installerat ett par smarta dosor (Aqara T1 Infälld Zigbee-fjärrströmbrytare) bakom befintliga strömbrytare. Det var ca ett års sedan - och allt fungerar precis som det ska.
På sistone har jag blivit nojig att något skulle hända, kopplat till installationen, som skulle kunna orsaka brand. Vad tror ni risken är för det? Det är såklart 10 000 kr-frågan.
Vad händer om två kablar exempelvis trillar ur sina respektive plintar? Kortslutning och jordfelsbrytare smäller till? Eller uppstår brand på ett-två-tre?
/Orolig själ
Bor i en helt nybyggd lägenhet som således har senaste standarden beträffande eldragning, elskåp, säkringar osv. Jag har installerat ett par smarta dosor (Aqara T1 Infälld Zigbee-fjärrströmbrytare) bakom befintliga strömbrytare. Det var ca ett års sedan - och allt fungerar precis som det ska.
På sistone har jag blivit nojig att något skulle hända, kopplat till installationen, som skulle kunna orsaka brand. Vad tror ni risken är för det? Det är såklart 10 000 kr-frågan.
Vad händer om två kablar exempelvis trillar ur sina respektive plintar? Kortslutning och jordfelsbrytare smäller till? Eller uppstår brand på ett-två-tre?
/Orolig själ
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Nyckeln till framgång är val av elmateriel med kvalitet och omsorgsfullt montage.
Snabbkopplingar i nonname-puckar är en riskfaktor. För alla snabbkopplingar gäller att man skalar ledaren tillräckligt, hellre 1 mm för mycket än för litet, så att den bottnar i kopplingen. Sedan drar man i den för att förvissa sig om att den sitter.
För skruvanslutningar gäller detsamma, men även att dra skruven lagom hårt, inte mer. Vad som är lagom är ofta mindre än vad man tror. Särskild försiktighet krävs för flera ledare under samma skruv. Det finns många olika typer och somliga är direkt olämplig för flera ledare. Den typ med runt hål i puckar brukar vara ganska svår att misslyckas med.
Men skarvning av ledare på puckarnas (eller en strömbrytares) terminaler bör undvikas, speciellt om det handlar om ledare som går vidare till uttag och annat som potentiellt kan dra mycket ström. Använd en toppklämma typ Wago 221 istället.
Att mula in en puck bakom en strömbrytare kan visa sig svårt. Det ska helst inte krävas någon större handkraft, utan allt ska få plats utan att ledare klämmer mot en kant etc.
Det är anslutningar och klämda ledare som kan orsaka brand. Men det är ovanligt att det verkligen brinner utan här kan man tala om rök utan eld. Det kan gå rejält varmt, men bara man använder dosor och inte en glassbytta, och halogenfria ledare (FQ) så händer inte så mycket mer.
Om en anslutning glappar, lossnar eller vid klämskador så behöver man lite tur för att säkringen och/eller JFBn ska lösa. Det är ingenting man ska förlita sig på.
Alla puckar har en maximal omgivningstemperatur (Ta, märkt på pucken) och ska vara avsedda för dosor (om det har måtten för det), så det ska vara på plats. Två puckar i samma dosa är dock tveksamt.
Till sist gäller sund användning, t.ex att ta lärdom av att en säkring löser. Långvarig överbelastning är en potentiell brandfara då det sätter allting på prov.
Snabbkopplingar i nonname-puckar är en riskfaktor. För alla snabbkopplingar gäller att man skalar ledaren tillräckligt, hellre 1 mm för mycket än för litet, så att den bottnar i kopplingen. Sedan drar man i den för att förvissa sig om att den sitter.
För skruvanslutningar gäller detsamma, men även att dra skruven lagom hårt, inte mer. Vad som är lagom är ofta mindre än vad man tror. Särskild försiktighet krävs för flera ledare under samma skruv. Det finns många olika typer och somliga är direkt olämplig för flera ledare. Den typ med runt hål i puckar brukar vara ganska svår att misslyckas med.
Men skarvning av ledare på puckarnas (eller en strömbrytares) terminaler bör undvikas, speciellt om det handlar om ledare som går vidare till uttag och annat som potentiellt kan dra mycket ström. Använd en toppklämma typ Wago 221 istället.
Att mula in en puck bakom en strömbrytare kan visa sig svårt. Det ska helst inte krävas någon större handkraft, utan allt ska få plats utan att ledare klämmer mot en kant etc.
Det är anslutningar och klämda ledare som kan orsaka brand. Men det är ovanligt att det verkligen brinner utan här kan man tala om rök utan eld. Det kan gå rejält varmt, men bara man använder dosor och inte en glassbytta, och halogenfria ledare (FQ) så händer inte så mycket mer.
Om en anslutning glappar, lossnar eller vid klämskador så behöver man lite tur för att säkringen och/eller JFBn ska lösa. Det är ingenting man ska förlita sig på.
Alla puckar har en maximal omgivningstemperatur (Ta, märkt på pucken) och ska vara avsedda för dosor (om det har måtten för det), så det ska vara på plats. Två puckar i samma dosa är dock tveksamt.
Till sist gäller sund användning, t.ex att ta lärdom av att en säkring löser. Långvarig överbelastning är en potentiell brandfara då det sätter allting på prov.
Klicka här för att svara
