Hej!

Har bytt golvsocklar i ett rum. Sedan tidigare satt det en elkabel klamrad ovanpå sockeln. Med ny sockel upptäckte jag att det blev lite tight att få dit klammer.

Sockeln är 12mm tjock i ek. Plan ovansida. Kabeln har diameter knappt 10mm. Hade i huvudet kabelklammer likt dessa: https://www.clasohlson.com/se/Kabelklammer-7-10/p/36-7525 Vit kabelklämma med en infäst spik mot en vit bakgrund. Används för att organisera och fästa kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inser nu att det kommer att bli svårt att få dem på plats, spiken kommer väldigt långt ut på golvsockeln.

Hur gör man? Finns det bättre lämpade klammer eller andra lösningar på problemet?
Tack på förhand!

Enbenta lettiklammer. Men det är kanske säkrast att spika i väggen istället för att riskera att spräcka listen?

• Gilla
MBL19 och 5 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Hej!

Har bytt golvsocklar i ett rum. Sedan tidigare satt det en elkabel klamrad ovanpå sockeln. Med ny sockel upptäckte jag att det blev lite tight att få dit klammer.

Sockeln är 12mm tjock i ek. Plan ovansida. Kabeln har diameter knappt 10mm. Hade i huvudet kabelklammer likt dessa: [länk][bild]

Inser nu att det kommer att bli svårt att få dem på plats, spiken kommer väldigt långt ut på golvsockeln.

Hur gör man? Finns det bättre lämpade klammer eller andra lösningar på problemet?
Tack på förhand!
Och använd inte "clips" (dom på bilden) dom använder man inte i ett bostadsutrymme. Då är dom föreslagna Letti eller liknande betydligt bättre, och då ser det inte så hempulat ut.

• Gilla
MagHam och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enbenta lettiklammer. Men det är kanske säkrast att spika i väggen istället för att riskera att spräcka listen?
Väggen är betong, finns det letti som funkar där?

Även ThorsmanClipsplugg TCP-0 fungerar i betong, den är lite mer lättanvänd då den har ett hål för klamret medans pluggen för Letti är homogen.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Väggen är betong, finns det letti som funkar där?
Kanske enklast med en tunn kabelkanal då.

Düsseldorff
Limma kabeln med bygglim. Det älskar nästa person som ska ta bort kabeln.

• Haha
Trollskidan och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Limma kabeln med bygglim. Det älskar nästa person som ska ta bort kabeln.
Dagens sämsta "råd". Alla förstår inte att det är ett skämt.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Düsseldorff
E elmont skrev:
Dagens sämsta "råd".
Det var ett så kallat "skämt".

Edit: Ok, du har rätt. Jag ska vara tydligare med skämtandet nästa gång.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det var ett så kallat "skämt".

Edit: Ok, du har rätt. Jag ska vara tydligare med skämtandet nästa gång.
Skämta mer, världen behöver lite mer skoj.

• Gilla
  • Älska
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Letti är såklart snyggast men lär inte funka i betong.

Düsseldorff
Inga problem med enbent letti i eklist om man slår benet en aning inåt och inte dammar på som en idiot.

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.