11 541 läst ·
24 svar
12k läst
24 svar
Höja från 10amp till 16 amp säkring - kostnad och arbetsbörda?
Totte_S skrev:
Hej. Då har du konstaterar att du har 16A huvudsäkringar, vid din elmätare. Så långt allt väl. Inne i bostaden är vissa grupper avsäkrade med 16A. Det är normalt sett helt ok. Det brukar vara tex spis, varmvattenberedare, värmepump eller elpanna/elvärme. Övriga grupper är avsäkrade 10 A, och det är helt normalt. Tex belysning och vägguttag.
På din beskrivning så här långt behöver du inte göra någonting om du inte har problem med att någon säkring löser ut ofta. Man har huvudsäkringar som är dimensionerade efter beräknad effektförbrukning i huset, underliggande säkringar är dimensionerade efter beräknad last och ledningar.
”Säkra upp” gör man endast på huvudsäkring, men i ditt fall, om du har 16 A på 52 m2 så ska det till något alldeles extra special om du skulle behöva större.
Demmpa skrev:
Nej.
Alla grupper som har 10A säkring har troligen bara 1,5 mm² grova ledningar, för att kunna säkra upp till 16A så måste alla ledningar i aktuella gruppen bytas till 2,5 mm²
Att byta från 10A till 16A på alla grupper i en bostad är onödigt ur flera aspekter.
Det normala är som sagt 10A på alla gruppsäkringar förutom vissa speciella grupper.
Edit:
Vi har en 4*26 modulers central inne, ca 9 platser lediga på tre rader, sista raden är nästan helt tom.
Alla en-/tvåfasgrupper är 10A, en 10A trefasgrupp (TM/TT/avfuktare), en 13A trefasgrupp (häll+ugn) (funderar på att säkra upp till 16A, anledningen är att när boosten används så drar hällen upp till 16A) samt en 16A trefasgrupp (3-fasuttag)
[bild]
[bild]
Dvärgbrytarna nere till höger är extra/reserver.
Sen har vi en central i garaget också.
Allt är avsäkrat med 16A huvudsäkringar.
M mlkjhr skrev:
Tackar för svaren.Alfredo skrev:
Positivt ifall jag inte behöver göra något ja... Ägaren som bott där tills nu hade lite problem med att strömmen gick tidigare, då tog han dit en elektriker som fördelade om jämnt på de tre faserna. Sedan dess har det inte varit några problem sade han. Så detta ska också vara gjort alltså.
Mvh
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Mitt hus är 180 kvm, (TS 52).Grannens Häck skrev:
Jag har 20A på mina huvudsäkringar och det fungerar. Jag värmer halva huset drygt med elvärme, resten med en luft/luft-pump.
På det har jag en bubbelpool med cirka 8000 liter, och den går på en, ingen värmepump. Den har varit igång på vintern och barnen har badat när det varit -10 ute.
Jag skulle tro att 16A räcker långt för TS, 20A garanterat, varför skulle det behövas mer?
Mitt hus är inte särdeles välisolerat heller. Hade jag varit TS hade jag kört vidare med 16A och uppgraderat till 20A om det visade sig vara något problem, men då skulle jag först fundera över om det inte var något som var fel.
När man funderar ska man ha i åtanke att: TM tar ca 10A, DM ca 10A, TT ca 10A, strykjärn ca 10 A, vattenkokare ca 10A, kaffekokare ca 10A, torkskåp ca 10A, hårfön ca 10A, spis ca 3x10A, motor och kupevärme ca 10A, micro ca 10A VVB ca 10A, + värme mm.
Så 3x16 A är kanske lite på gränsen, men naturligtvis beror det lite på hur man beter sig OCH att omfördela hjälper en del men inte allt.
Så 3x16 A är kanske lite på gränsen, men naturligtvis beror det lite på hur man beter sig OCH att omfördela hjälper en del men inte allt.
Hur länge värmer TM & DM vattnet?
Hur länge går häll/ugn på (nära) full effekt?
Hur länge går vattenkokaren/kaffebryggaren?
Hur länge går kupévärmaren på full effekt?
Hur länge används hårfönen åt gången?
Men visst, startar man flera apparater samtidigt så riskerar huvudsäkringarna att gå.
Hur länge går häll/ugn på (nära) full effekt?
Hur länge går vattenkokaren/kaffebryggaren?
Hur länge går kupévärmaren på full effekt?
Hur länge används hårfönen åt gången?
Men visst, startar man flera apparater samtidigt så riskerar huvudsäkringarna att gå.
Har 165m2 med elvärme, el vvb & 16A huvudsäkring. Har haft förbrukning över 20000kWh /år i ca 20 år utan större problem med huvudsäkringarna när centralen balanserats vettigt.
En stuga på drygt 50m2 ska inte ha mer än 16A huvudsäkring utan anledning (typ 3-fas billaddning, solceller, spabad osv), då är något riktigt snett.
Blir ju som att trimma bilen för att slippa släppa på handbromsen 😉
En stuga på drygt 50m2 ska inte ha mer än 16A huvudsäkring utan anledning (typ 3-fas billaddning, solceller, spabad osv), då är något riktigt snett.
Blir ju som att trimma bilen för att slippa släppa på handbromsen 😉
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden