Det här är min gamla spis (fyra plattor + ugn)
Jag ska byta ut den mot induktionsspis (också fyra plattor + ugn). Behöver jag tänka på nåt speciellt vad gäller den nya spisen så att jag kan plugga in den direkt i gamla uttaget?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska byta ut den mot induktionsspis (också fyra plattor + ugn). Behöver jag tänka på nåt speciellt vad gäller den nya spisen så att jag kan plugga in den direkt i gamla uttaget?

Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"

Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Om det visar sig att det finns en nolla, kan jag köpa vilken induktionsspis som helst då eller har jag fortfarande vissa begränsningar utifrån hur det där elschemat ser ut?J Josth skrev:
Om det är kopplat enligt nedre bilden har du tre faser.P ptk skrev:
Du kan köpa vilken som helst som inte drar mer ström än dina säkringar tål.
Elschemat säger inte mer än att din gamla spis kan kopplas in på antingen 2 eller 3 faser. Har du en nolla i uttaget så har du förmodligen också tre faser i uttaget. Men för säkerhets skull så bör du mäta så att du faktiskt har 3 olika faser i ditt uttag. Har du det kan du köpa vilken spis som helst som dina säkringar klarar av.P ptk skrev:
Så här ser kontakten ut, då tänkte jag att nolla inte finns
Öppnade spisen, samma där förstås, ingen nolla
Öppnade uttaget och mätte. Rött-400V emellan, blått 220V emellan. Då är det nolla nere till vänster?

Logga in
Skapa konto
Öppnade spisen, samma där förstås, ingen nolla

Logga in
Skapa konto
Öppnade uttaget och mätte. Rött-400V emellan, blått 220V emellan. Då är det nolla nere till vänster?

Logga in
Skapa konto
Ditt uttag är rätt kopplat.
MEN då du ska köpa ny spis var noga med att kolla så att den verkligen använder alla tre faserna. En del använder en fas till "plattorna" och den andra fasen till ugnen. det får till effekt att om man belastar spisen lite mer än två zoner/plattor börjar strömmen fördelas mellan plattorna då det inte räcker till för hög belastning på mer än två zoner. Bla Bosch och Siemens har sådana spisar deras maxeffekt är ca 7360 Watt, dom ugnarna som använder alla tre faserna kan man plocka ut ca 11000Watt.
Dom som nyttjar endast två faser brukar vara snäppet billigare, så se upp.
MEN då du ska köpa ny spis var noga med att kolla så att den verkligen använder alla tre faserna. En del använder en fas till "plattorna" och den andra fasen till ugnen. det får till effekt att om man belastar spisen lite mer än två zoner/plattor börjar strömmen fördelas mellan plattorna då det inte räcker till för hög belastning på mer än två zoner. Bla Bosch och Siemens har sådana spisar deras maxeffekt är ca 7360 Watt, dom ugnarna som använder alla tre faserna kan man plocka ut ca 11000Watt.
Tack! Detta var nytt för mig. Jag ser nu att jag har 3x16A till spisen, huset säkrat till 16A. Om jag köper en 11kW-spis: är det inte risk att säkringen går om jag har något annat igång i huset samtidigt?E elmont skrev:Ditt uttag är rätt kopplat.
Risken är den samma då du i ena fallet kan köra full effekt på två faser och i det andra fallet kör effekten på tre faser. Dessutom är det inte vanligt att man kör på full effekt på allt samtidigt.P ptk skrev:
Och en induktionshäll, den vi har, har egen reglering av zonerna så du kan inte köra fullt på alla samtidigt utan att den reglerar ned. Är i vårt fall kopplat parvis så ett par kan inte köra fullt på båda, men utmärkt med en zon av varje par kör fullt. Bör finnas liknande på en vanlig spis.
Nja, vår häll har två 16A faser och matar två zoner per fas, där det regleras så.😉E elmont skrev:
Men påverkas säkert av effekten på varje zon och funktion/storlek på en zon,
En zon på en induktionshäll är ju inte alltid som de gamla plattorna, vilket gör det lite annorlunda.