Har en eklk 5×1,5mm2 kabel som kommer från elcentralen igenom golvet i ett vp rör, till en kopplingsdosa i krypgrunden.
I elcentralen sitter den avsäkrad med 3 st 1 poliga 10a dvärgsäkringar på l1,l2,l3.
Får jag från kopplingsdosan i kryogrunden gå vidare med denna kabel till olika grupper?, tex 1a gruppen skall gå till fasadbelysning
2a gruppen till ett elutag.
3a gruppen till kommande altan el?
I elcentralen sitter den avsäkrad med 3 st 1 poliga 10a dvärgsäkringar på l1,l2,l3.
Får jag från kopplingsdosan i kryogrunden gå vidare med denna kabel till olika grupper?, tex 1a gruppen skall gå till fasadbelysning
2a gruppen till ett elutag.
3a gruppen till kommande altan el?
Det är nog ingen 5x1,5 utan en 5G1,5.
5x1,5 är en femledare utan gulgrön ledare.
5G1,5 är en femledare med gulgrön ledare.
Båda ja och nej till att dela en trefasgrupp till enfasobjekt.
Tekniskt sett är det inga problem.
Man bör inte blanda användningsområdena
Hur är dvärgbrytarna märkta i gruppcentralen? Har de samma nummer eller olika nummer? Hur är andra trefasgrupper märkta på gruppcentralen?
Hur är den aktuella trefasgruppen märkt på gruppschemat? Hur är andra trefasgrupper märkta på gruppschemat?
5x1,5 är en femledare utan gulgrön ledare.
5G1,5 är en femledare med gulgrön ledare.
Båda ja och nej till att dela en trefasgrupp till enfasobjekt.
Tekniskt sett är det inga problem.
Man bör inte blanda användningsområdena
Hur är dvärgbrytarna märkta i gruppcentralen? Har de samma nummer eller olika nummer? Hur är andra trefasgrupper märkta på gruppcentralen?
Hur är den aktuella trefasgruppen märkt på gruppschemat? Hur är andra trefasgrupper märkta på gruppschemat?
Fel av mig,det är en 5g1,5.Demmpa skrev:
Det är nog ingen 5x1,5 utan en 5G1,5.
5x1,5 är en femledare utan gulgrön ledare.
5G1,5 är en femledare med gulgrön ledare.
Båda ja och nej till att dela en trefasgrupp till enfasobjekt.
Tekniskt sett är det inga problem.
Man bör inte blanda användningsområdena
Hur är dvärgbrytarna märkta i gruppcentralen? Har de samma nummer eller olika nummer? Hur är andra trefasgrupper märkta på gruppcentralen?
Hur är den aktuella trefasgruppen märkt på gruppschemat? Hur är andra trefasgrupper märkta på gruppschemat?
Dom är märkta med olika nummer på säjringarna i detta fallet 10,11,12 och på elchemat står det 10/11/12 trefas uttag ute.
Dom andra trefasgrupperna är märkta likvärdigt. Men märkning är inga problem att skriva om och göra så jag förstår.
Vad man inte bör göra är att blanda tre och enfas belastningar på samma grupp. Det kan leda till obehagliga överraskningar som bakspänning om det går en säkring eller om man bryter en grupp och ror sig ha gjort spänningslöst.
Ni kan ju fråga hur jag vet.
Ni kan ju fråga hur jag vet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Ja, även om det i detta fall kanske inte är riktigt nödvändigt så bör du märka de tre dvärgarna som en trefasgrupp för alla eventualiteter. Du kan fortfarande beskriva vad de enskilda dvärgarna servar.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Byt till en 3polig dvärg som tvingar en framtida elektriker att bryta alla faserna vid arbete. Går en fas genom en exvis ett värmeelement av ngt slag så ökar risken för obehaglig bakspänning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Det ser jag inte som nödvändigt. Visst, någon kan blint koppla på en 400 V-produkt i denna dosa men det tycker jag faller under den intelligens som elinstallationsreglerna kräver av folk. Övriga kan hantera detta fall då om behovet finns.
Ja du får splitta trefasgruppen och gå vidare till 3 st enfasgrupper. Lämpligen lämnar du även en liten lapp i dosan så den som öppnar tveklöst kan förstå vad du gjort och skriv även vid centralen att det är en splittad trefasgrupp.
Hur menar du med blanda 3fast och 1 fas?E elmont skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Samma grupp (från samma säkringar) bör inte både driva apparater som går på två eller 3 faser (ex. 400V element) och vara uppdelad till olika enfas uttag. OM den säkras med separata enfas säkringar.E Elutte skrev:
Anledningen är att om någon ex. skall byta ut ett av enfasuttagen, provar sig fram till vilken säkring som gör uttaget strömlöst, och börjar jobba med uttaget, så slår ditt element (som går på två faser) på sin termostat just då, och ström går igenom elementet till den brutna fasen. Du får då ström "bakvägen" till uttaget som någon just håller på att byta.
Det finns mängder av liknande exempel på hur det kan gå illa om man har grupper med blandade enfas och flerfas prylar inkopplade, och inte har en trepolig säkring som bryter alla 3 faserna på en gång.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Risken är att den informationen inte har förmedlats ner till en elektriker som står där om 40-50 år. Eller att post-itlappen på elcentralen blåst bort. )
Okej. Som sagt 1 fas ska gå till 6st fasadbelysning med plejd ctr.H hempularen skrev:Samma grupp (från samma säkringar) bör inte både driva apparater som går på två eller 3 faser (ex. 400V element) och vara uppdelad till olika enfas uttag. OM den säkras med separata enfas säkringar.
Anledningen är att om någon ex. skall byta ut ett av enfasuttagen, provar sig fram till vilken säkring som gör uttaget strömlöst, och börjar jobba med uttaget, så slår ditt element (som går på två faser) på sin termostat just då, och ström går igenom elementet till den brutna fasen. Du får då ström "bakvägen" till uttaget som någon just håller på att byta.
Det finns mängder av liknande exempel på hur det kan gå illa om man har grupper med blandade enfas och flerfas prylar inkopplade, och inte har en trepolig säkring som bryter alla 3 faserna på en gång.
Och 1 fast till ett eluttag för motorvärmare.
Och 1 fas blir tom i nuläget och ska ev gå till altanbelysning och eluttag nästa sommar.
Om man tittar i elinstallationsreglerna under val av ledningssystem kap 521.8 så står följande:
Enfasgruppledningar (för växelström)
utgående från en flerfasgrupp med endast en neutralledare kan dock användas förutsatt att
det klart framgår att så är fallet. Denna flerfasgrupp ska kunna frånskiljas med hjälp av en frånskiljningsanordning enligt avsnitt 536.2.2 vilken frånskiljer alla spänningssatta ledare.
Och där duger det bra med tre st enpoliga dvärgbrytare som det är bara man märker upp detta.
Men det är ju heller inget fel att gå ett steg längre och byta till ett trepoligt skydd som någon föreslog.
Enfasgruppledningar (för växelström)
utgående från en flerfasgrupp med endast en neutralledare kan dock användas förutsatt att
det klart framgår att så är fallet. Denna flerfasgrupp ska kunna frånskiljas med hjälp av en frånskiljningsanordning enligt avsnitt 536.2.2 vilken frånskiljer alla spänningssatta ledare.
Och där duger det bra med tre st enpoliga dvärgbrytare som det är bara man märker upp detta.
Men det är ju heller inget fel att gå ett steg längre och byta till ett trepoligt skydd som någon föreslog.
Ja. Märk det: trefasgrupp matar enfasobjekt. Kort och enkelt.E Elutte skrev:
Redigerat:
