G GoGetLost skrev:
Okej, men om din morbror aldrig sett ett 1-fas spisuttag och då förmodligen inte heller en 1-fas stickpropp så kan det ju möjligtvis vara felkopplat.
Han var elektriker på 70-talet så de såg kanske annorlunda ut då, styrde om och blev VD istället. Han kanske inte mindes dem, eller så såg de annorlunda ut då? Men visst kan den vara felkopplad, får kolla imorgon

A annicka__22 skrev:
Han var elektriker på 70-talet så de såg kanske annorlunda ut då, styrde om och blev VD istället. Han kanske inte mindes dem, eller så såg de annorlunda ut då? Men visst kan den vara felkopplad, får kolla imorgon
Fotografen Fotografen skrev:
Det norska uttaget har använts till enfas spis i brist på annat; ett perilex blir fel med bara en fas och tål bara 16 A (ja det finns 25 men det är ännu ovanligare) och ett vanligt uttag tål inte 20-25 A. Alternativet är ett blått CEE men det får inte plats bakom spisen.
Det har diskuterats och varit lite till och från om det norska är tillåtet i Sverige, hur det är nu vet jag inte på raken.
;)

G GoGetLost skrev:
Det är en supervanlig standard i lägenheter. Norwesco spisuttag 2-pol 1-fas. Inga konstigheter och har funnits länge.

[länk]
Aha! Bra att veta. min elutbildning är uppenbarligen lite gammal. Jag har bara sett 3-fas (perilex) eller fast installation.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Funkar ugnen nu?

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.