Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, nu när du visat inkopplingsanvisningen så är det ju rätt tydligt att nollan ej behöver vara inkopplad.

Ja det är väl bara att koppla in den nya på samma sätt som den gamla.
Funkar det bra så är allt frid och fröjd, blir funktionen lite halvkass, t.ex. att det inte går att dimma ner så mycket, eller flimmer och fladder osv, så blir funktionen kanske bättre med nolla ansluten.

Det brukar vara tragiskt svårt att få in två ledare till de här kopplingsplintarna.
Jag skulle ta en 3-pol toppklämma och satt i vit och brun där, och sen en några cm lång trådstump till dimmerns utgång.
Jag ska testa först utan toppklämma och se om jag får till det. Har du ngt tips på bra toppklämma annars? Skall man då koppla trådstump från den tredje polen i toppklämman och in i krysspil-plinten på dimmern? Vad för trådstump behöver man?
 
Mikael_L
Den här tycker jag iofs är bra
https://www.clasohlson.com/se/Anslutningsklamma-Wago-221/p/36-6521
Men kostar ju en del i sådana här små förpackningar

Man skulle ju kunna köra med en ubåt också
https://www.clasohlson.com/se/Kopplingsklamma/p/32-7795
Inte fullt lika enkel att använda, men de flesta ska väl gå i land med det.

Tråden bör vara en liten bit FK 1,5, vilken färg som helst utom gul/grön, men gärna brun eller vit.

Kommer du förbi mig så skänker jag dig en toppklämma och en dm FK. :D
 
  • Gilla
Gaffelmaster
  • Laddar…
Mikael_L
Du måste inte använda toppklämma.
Men själv sätter jag som regel en vid sådan här inkoppling, det brukar aldrig bli så bra att skarva två ledare på en plint i en sådan här dimmer.

Men väldigt många elektriker krånglar med att skruva fast två ledare, själv brukar jag spara tid och se att det blir snyggare och bättre genom att "offra" en toppklämma och en liten snutt FK-ledare.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du måste inte använda toppklämma.
Men själv sätter jag som regel en vid sådan här inkoppling, det brukar aldrig bli så bra att skarva två ledare på en plint i en sådan här dimmer.

Men väldigt många elektriker krånglar med att skruva fast två ledare, själv brukar jag spara tid och se att det blir snyggare och bättre genom att "offra" en toppklämma och en liten snutt FK-ledare.
Det löste sig utan toppklämma. Dimmern funkar perfekt. Stort tack för all hjälp och rådgivning. Mycket uppskattat ⭐️
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.