Går det att styra en Hide-a-lite Core (spot för fönstersmyg) med en Schneider Wiser dimmer puck?

Spot:en är ju av konstantströmstyp medans det står i manualen till dimmerpucken: "Obs! Styr inte enheter som är beroende av en fast strömförsörjning." Eller kan man köra med Dimmerpuck-Jolly/drivdon-spot??

Alternativt direkt med Exxact dimmertryckknapp

Schneider Wiser Dimmerpuck

Hide-a-lite Core

En Schneider Electric dimmerpuck för LED-belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Hide-a-lite Core spotlight med tänd vit LED och anslutna röda och svarta kablar mot en grå bakgrund.
Skapa konto

Det är drivdonet till spottarna du ska kolla upp. Är det dimmbart på primärsidan (230 V) så kan det ev. fungera.
Dimmern du visar är en typ utan anslutning av neutralledare, (N) det gör inte saken bättre.

Bäst brukar det bli om drivdonet kontrolleras via 0-10 V-styrsignal.

Det där kommer inte att fungera!
Du måste ha en LED- driver som matar ut 350 mA.
Enklaste är att köpa en PLEJD LED-10 den innehåller alt som behövs. Och man kopplar alla led i serie.
Med Plejd får man en smart belysning med astrour som mjukt tonar upp belysning när solen går ner, tonar ner när ni lägger er, tänder på morgonen och släcker vid soluppgången.

Nej, Schneidern funkar inte, kolla på jolly round 350mA

Ajdå. Precis som jag fattat det. Grejen var att jag skulle vilja ha just wiser alt Zigbee styrning av dessa.

Tack för alla svar.

En lite off topic fråga, plejd sätter man dom alltid i dosan bakom eller kan man ha en "central" där man sätter upp alla plejdpuckar, om man nu vill styra ett helt hus

Visst kan du det, ibland sätter man de i elcentralen, kopplingsdosa eller uppe i armaturen

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
En lite off topic fråga, plejd sätter man dom alltid i dosan bakom eller kan man ha en "central" där man sätter upp alla plejdpuckar, om man nu vill styra ett helt hus
Det går utmärkt. Dock saknar jag att Plejd inte har en hållare så man kunde montera den stående, kanske en kombihållare ståend/liggande.
Elcentral med Plejd enheter och säkringsbrytare märkta för olika funktioner, såsom altanbelysning och poolpump.
Skapa konto

Lägg märke till att där är inga styrtrådar, en regellerar altanbeysning 4 st Led-strip med inbyggd Astrour, den andra är on/off av poolpump/värme på fasta tider på dygnet.

Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det går utmärkt. Dock saknar jag att Plejd inte har en hållare så man kunde montera den stående, kanske en kombihållare ståend/liggande.
[bild]
Lägg märke till att där är inga styrtrådar, en regellerar altanbeysning 4 st Led-strip med inbyggd Astrour, den andra är on/off av poolpump/värme på fasta tider på dygnet.
Finns att hitta folk som skriver ut hållare för det ändamålet på tradera. Har du en egen 3d skrivare kan du hitta koden på nätet.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
A
L Leif i Skåne skrev:
Det där kommer inte att fungera!
Du måste ha en LED- driver som matar ut 350 mA.
Enklaste är att köpa en PLEJD LED-10 den innehåller alt som behövs. Och man kopplar alla led i serie.
Med Plejd får man en smart belysning med astrour som mjukt tonar upp belysning när solen går ner, tonar ner när ni lägger er, tänder på morgonen och släcker vid soluppgången.
Precis det (förutom drivdonsdelen) och mycket mer klarar wiser av. Nackdelen med wiser är att den behöver en gateway för att de uppkopplade funktionerna ska gå att använda. Å andra sidan fungerar dimmern som dimmer rätt ur förpackningen, utan att inställningar behöver göras.

Nu börjar det närma sig!!
Någon som vet huru vida det nu mera går att köra Wiser med konstantströmsdrivdon (350 mAh) till hide-a-lite core??

Är ute efter exakt samma sak. Wider känns klart mer utvecklingsbara än Plejd.

Jag fick detta svaret från hide-a-lite:

Ska du dimra via en extern dimmer så är det någon av dessa du ska använda till Core-armaturerna

• 7980885
  • 7980932
  • 7452666

M masterjohn skrev:
Jag fick detta svaret från hide-a-lite:

Ska du dimra via en extern dimmer så är det någon av dessa du ska använda till Core-armaturerna

• 7980885
  • 7980932
  • 7452666
Ok, ja detta är ju verkligen en djungel. Jag trodde ju att eftersom man kan styra dom via en vanlig Schneider tryckdimmer så kunde man styra dom via en Schneider wider tryckdimmer. Men det vore ju för bra och enkelt

Men tack för svaret, då får jag kolla lite på dessa.

M masterjohn skrev:
Nu börjar det närma sig!!
Någon som vet huru vida det nu mera går att köra Wiser med konstantströmsdrivdon (350 mAh) till hide-a-lite core??
inga problem bara använd ett fasdimringsbart drivdon typ Hide A Lite Mini MD FDIM

• Gilla
masterjohn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.