Detta ljusrelä sitter på fasaden på hus som vi precis flyttat in i. Går till utebelysning samt belysning/vägguttag i ett uteförråd. En lampknapp i hallen på andra sidan väggen styr om det ska vara aktiverat alls eller inte. Men när lampknappen i hallen är påslagen så går utebelysningen, och framförallt strömmen i förrådet, bara igång när det är mörkt ute. Jag vill till en början kunna styra allt via lampknappen så att jag själv kan välja när det ska vara tänt och ström i förrådet och vill därför koppla förbi det här relät. Går det att göra på enkelt sätt? Koppla ihop trådarna i toppklämma? Vilka trådar i så fall?
Märkningarna under kablarnas inkoppling är (från vänster) blå till N, första svarta till L, brun till cirkel med X1, andra svarta till cirkel med X2, gulgrön till jord.

• Ljusrelä monterat på en vit träfasad, med synliga inkopplade kablar i olika färger: blå, svart, brun och gulgrön, samt komponenter inuti ett plastskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg ihop brun och svar så finns inte relät med längre, Nu när du slår på brytaren så tänder ljusrelät upp och det slocknar efter ett tag och aktiveras av mörkret senare.

Det verkar finnas två utgångar för lampor Symbol för en lampa i ett elektriskt schema, med två utgångar på ett ljusrelä. på detta ljusrelä vilket jag inte sett förut. Du skulle då behöva koppla ihop ingången L med de två utgångarna. Men jag skulle först verifiera detta genom att titta i matande punkt.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det verkar finnas två utgångar för lampor [bild] på detta ljusrelä vilket jag inte sett förut. Du skulle då behöva koppla ihop ingången L med de två utgångarna. Men jag skulle först verifiera detta genom att titta i matande punkt.
Varför skriva så, och hur kan du se att det 2 utgångar, det fungerar nu, men det slocknar om det inte är rätt mörker, vid tillslag av fas så tänder dom flesta ljusrelän upp och slocknar för att aktiveras av mörkrer. Bara fas-noll-tändtråd i lådan, Bara lägga ihop brun-svart och det blir som att tända en vanlig lampa.

Därför att TS skriver att det finns två "lampsymbol"-utgångar vilket man också skymtar på bilden.

• Gilla
cesp
  • Laddar…
Det skulle möjligen kunna vara en växlande utgång, en symbol på reläet antyder detta men det är suddigt och svårt att dra några säkra slutsatser.

Fotografen Fotografen skrev:
Det skulle möjligen kunna vara en växlande utgång, en symbol på reläet antyder detta men det är suddigt och svårt att dra några säkra slutsatser.
Spelar det någon roll för hur jag ska koppla ihop kablarna i så fall? Vilken symbol är det som antyder detta?

Det enda sätt du kan få svar på frågan är dels att leta fram en manual till detta ljusrelä och dels att titta i matande ände hur det är kopplat. Du får t.ex inte riskera att spänningssätta en ledare som tidigare varit spänningslös och kanske ligger illa i matande ände. Det finns ingen människa eller AI som kan svara på hur det ser ut i din anläggning.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
C cesp skrev:
Spelar det någon roll för hur jag ska koppla ihop kablarna i så fall? Vilken symbol är det som antyder detta?
Denna:
Suddig bild av ett relä med otydlig text som visar specifikationer eller kopplingsschema.
Men bilden är suddig, och detta är reläet, inte apparaten som helhet, och du måste reda ut hur det är kopplat i din anläggning.

En kvalificerad gissning är att lamputgång 1 = N och 2 = tändtråd (eller tvärtom) vilket är en ganska vanlig lösning på skymningsreläer (att N helt enkelt bara är dubblerad för enkel anslutning av en ev. sep. kabel till lampan)
Men som sagt detta måste verifieras först med tanke på hur det är kopplat nu.
Enklast/Snyggast lösning tror jag är att leta upp kopplingspunkten som matar skymningsreläet och bygla där istället.

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Syns bara en blå i relät och det måste ha en noll för att fungera, sen så är det en svart och brun , varav den ena en fas i till relät, som samtidigt ger spänning för att det ska funger. på kretskortet är det säkert en lina som är i förbindelse med själva relät som ska tänd lyset. Något annat finns inte i den lådan. Ledarn agår säkert till en dosa i en vägg eller takdosa och där finns en nolla - fas och en tändtråd ut till lampan. Så för att göra en lång historia kort. Så går det att få till automatik eller konstant lyset ut, genom att byte till en trappbrytare och koppla fas på pil in som det på dom i dag och dom andra sättas som man vill. Varav en ska gå till reläts täntråd och den andra till matande fas till relät. Det innebär även att en extra ledning ska till brytaren och det måste nog göras an som vad el är, Så det är ingen månresa att få till manuell eller automatik på lyset, vid klar kopplling så väljar man bara att trycka vippan upp eller ner på brytaren Ganska simpelt i mina ögon.

tommib
Det är två svarta ledare. Bägge ser ut att vara inkopplade på reläet.

Vilken svart ska kopplas? Vad finns i andra änden?

Dvs det lättaste är att leta rätt på kopplingsdosan och lägga om där. En inte allt för vild gissning är att den sitter i uteförrådet.

Det finns ett bra uttryck som är applicerbart här:
"Assumption is the mother of all fuckups"

• Gilla
GK100
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
sen så är det en svart och brun , varav den ena en fas i till relät, som samtidigt ger spänning för att det ska funger. på kretskortet är det säkert en lina som är i förbindelse med själva relät som ska tänd lyset.
Det är inte bara en svart ledare utan det är två svarta ledare.

Det är en femledare.
Gulgrön = jord
Blå = nolla
Svart1 = fas
Brun = lampa1
Svart2 = lampa2

En "utgående" nolla brukar ju finnas, men att märka den med en symbolen för en lampa är inte bra...

Det går inte att reda ut hur det där sitter ihop utan att komma in i dosan i andra änden på ledningen. Ett antal funderingar finns i tråden, alla någorlunda sannolika men leta rätt på dosan i andra änden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.