S
MaxPax: Intressant. Jag kan spekulera halvt okvalificerat om att det kanske inte är plåt, utan gjutjärn som användes av vissa, i vissa fall, av vissa anledningar...
1 svar · 1,6k läst
F
flaektrem: Jaha ja det kanske är sant, kan ju ringa dom och fråga
9 svar · 9,2k läst
stefancrs
stefancrs: Ska matsalen se ut som att den är från 1882? Isf är det väl golvvärme som gäller? :)
3 svar · 2,8k läst
H
Hoppehare: Krillek, Jo det var en pers att få av det. Och det är alldeles säkert att jag inte kommer kunna fixera det på samma sätt igen med samma styrka. Vidare lämnade demonteringen en del märket i det vitmålade trät. Det fina i kråksången är trots allt att steget nu lämnats hos en finsnickare som kommer såga av hela yttersta staven, hyvla den sågade ytan och limma på en ny - vilket hade
9 svar · 3,3k läst
·
Ö
öringen: Du ska iaf kosta på dig ett nytt bränn och cisternjärn annars eldar du sönder spisen ännu värre ganska snart. Även leran på ugnstaket är viktigt
8 svar · 23,9k läst
·
P
Pucco: Det man gör är att kapa det gamla takets utstick jäms med väggen runt om. Sedan lägger man det nya taket ovanpå med det utstick man vill ha och förlänger fasaden upp till nya taket på något sätt. I närheten av där jag bor lade man på ca 30 cm på flera tegelhuslängor och där satte man en plåt över skarven mellan tak och tegelvägg. Plåten har samma färg som teglet och det ser
12 svar · 12,0k läst
·
P
pizzamagen: Hej Stenfoten börjar få för många sprickor så nu tänkte jag laga och måla den. Dock släpper inget runt sprickorna med kulhammare. Med huggmejsel och hammare släpper det (se bild) men det kräver mycket hammertime. Gör jag fel? Ska jag högtryckstvätta först? Ska man mjukfoga? Jag vet inte om det är kalkputs men det känns "segt" och sitter som berget. [bild] Nedan syns vart jag varit
0 svar · 2,1k läst
D09
D09: [citat] Gott tack :) Det är bara tvätt som gäller då :)
2 svar · 1,6k läst
W
Wild_billy: Tack så mycket. Ska kolla hos dem
2 svar · 9,1k läst
K
Klassson: Här kommer lite bilder... Är någon intresserad så skicka ett pm. [bild] [bild] [bild]
4 svar · 3,6k läst
·
6
6noll2: Tack för hjälpen! Jag tror det blir nät och puts då... Gör iordning 5 rum i källaren och putsat om bitvis så de känns som man fått in lite vana där iaf:)
52 svar · 17,2k läst
·
RRbjorn
RRbjorn: Tips på produkter som skyddar mässingsplåt mot fläckar (vatten, fett) och oxidering. Mässingsplåten finns i kök som stänkskydd bland annat. Någon som testat t.ex. denna? http://se.hg.eu/products/show/id/5094/skydd_mot_bel__ggningar__oxidering
0 svar · 6,2k läst
pandalus
pandalus: Det är väl just det som är svårt att nuförtiden anses väl vind som riskkonstruktion och man får problem direkt när man börjar mixtra med gamla hus.. När man väl gjort det och ska ångspärra och kasta i isolering så behöver man inte rådgöra med något byggnadsvårdsrelaterat då det är modern byggteknik det gäller.
3 svar · 7,1k läst
pandalus
pandalus: vi fuskade och skrapade bort så mycket som man orkade sen slipade lite grann och sen tryckte i lite spackel,stör inte mig att det syns lite granns,hellre det än o ta bort allt..Väggarna däremot tex i köket var fulla med spikhål från masonit och allt möjligt så det håller vi på o byta ut,hittade en såg som kunde göra likadan t sjyst pris,svårt att hitta 22mm tjock pärlspont
6 svar · 12,9k läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: Kan du ha frätt bort mässingsbeläggningen? I så fall hittar du tips i denna tråd. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=236312
4 svar · 2,8k läst
·
V
Västigårds: Jag brukar använda ca 10% kokt linolja när jag målar inomhus vid första strykningen. Fick tipset av en gammal veteran här uppe i Hälsingland och det fungerar jättebra för mig. Har för mig gysinge också rekommenderar en liten mängd kokt linolja inomhus vid första strykningen (och terpentin förståss).
17 svar · 14,6k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Ser ut som ett fint gammalt korsvirkeshus. Finns inte så många som kan sådana hus här på forumet. Hoppas du får svar. Hur som helst rekommenderar jag kontakt med någon byggnadsvårdskunnig hantverkare. Just kombinationen trä/betong är inte så bra eftersom det lätt leder till röta. Trä trivs bäst med natursten och kalkbruk än med cement. Lycka till!
3 svar · 2,6k läst
·
A
A-zon: Vad använde du för lim?
7 svar · 14,0k läst
byggcalle
byggcalle: Ja, det heter enkelfasspont. Det är nog vanligare med 22x120. Ring och hör med närmsta byggvaruhus om de kan lösa det för dig med dina mått...
1 svar · 3,0k läst
·
J
JonteP83: Japp, helt tomt och ihåligt, förutom alla getingbon då. Jag får räkna på om jag har råd med den dyrare varianten. Det rör sig nog om rätt stora ytor ändå. Vi snackar ett tvåvåningshus med 5 rum, 2 kök och en jungfrukammare mot bakgården. :) Sen är väl behovet av att hålla ute sommarvärmen inte så stort i den här regnhålan... :rolleyes: Nåväl, tack för dina synpunkter. De
5 svar · 2,8k läst
A
AndersS: Du skulle även kunna använda en färg för betong och sedan späda den. När man späder en färg burkar man oftast få en mattare yta.
3 svar · 4,7k läst
M
matgul: Snickrar på min bod. Fallande längder. Tycker jag får mycket spill. Räknat så gott jag kan för att slippa bitar som blir över av en bräda. En erfaren snickare får inga bitar över ligger före i tanken många steg vad han kan använda det virke till som kapatats. Det gör ont i mina smålänska gener att använda prima virke till fågelholkar eller kaffeved.
14 svar · 2,8k läst
L
lavin: Lite härlig inspiration här, vet ju inte vad du har för hus men detta är ett vackert falurött hus i sörmland med blekgrå knutar och röda fönster och en hel del fin dekorationsmålning. Inte för att ni kanske ska göra det =) men det är väldigt kul att se hur fint det kan bli! http://www.wrede.se/objekt/431815#.U6qVOPl_tHA Och jo Avemo, man "förstör" panelen om man målar med modern
10 svar · 2,7k läst
larsbj
larsbj: Gjut/mura på naturstenarna, det kommer stå bra. Försök få i lite längsgående armering som håller ihop grunden.
1 svar · 2,9k läst
·
pandalus
pandalus: kan få tag på färdig kakelugnslera,,går väl lika bra? 5 hinkar sand till 20kg säck lera är deras blandning
17 svar · 7,4k läst
·
M
matgul: Ja linoljefärg i tunna skikt som kryper in i stakeketspjälornas topp. Körde själv med en alkydfärg och det dröjde inte många månader innan färgen sprack o flagna.
3 svar · 3,8k läst
G
gthansson: Vill göra om ett gammalt …1859…. hus som byggdes om till modern standard på 60 talet. Höjd till tak är 2100 mm, tak till övre kan av dörrar är 170. Hur installerar man dörr foder och taklister över dorren i detta utrymme om man vill använda mera tidsenliga lister och foder typ almoge etc. Det kan bli trångt och fult? Man kan väl inte göra taklisten till foder också på ovansidan
0 svar · 3,5k läst
U
utbyggarna: Vi har också köpt Ottossons linoljefärg. Tyvärr fick fel lite fel vid leveransen, och supporten var inte den bästa, blev anklagad av VD:n för att utnyttja situationen jag tyckte det var meckigt att returnera en treliters färgburk som dom skickat fel färg av. Vi har börjat grundmåla, och som sagt känns det lite tungt. Skönt o höra att det blir lättare andra och tredje varvet.
27 svar · 12,3k läst
·
V
Västigårds: Låter toppen! Det tunna kittet skapas med terpentin och kitt som man kan pensla på (för den som inte vet).
15 svar · 5,1k läst
G
gogu: Jag hade med en brädbit till färghandlarn idag. Vi hittade en kulör och jag har nu provmålat lite. Nästan exakt lika. Så lutar mot att jag kör på faluvapen. När jag köpte gysinge färg för 10 år sen så var ju det inte deras egen utan uula.
6 svar · 7,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.