Byggahus.se

eluttag i bakelit

1. V
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi renoverar vårt hundra år gamla hus och kommer att använda uttag och strömställare i bakelit. Men hur gör man med lamputtag? Jag kan inte hitta några sådana. Hur har ni andra gjort/tänkt?

2. I
    Medlem · Nivå 9
    Menar du takuttag ? Kolla med http://www.byggfabriken.com de är riktigt duktiga på att ta fram sköna äldre detaljer. Annars är det väl bara att köpa i svart plast och försöka "matta" ned plasten lite. Alternativt spraymåla vanliga vita, det blir faktiskt förvånansvärt bra resultat, och enkelt, och billigt....)

• Laddar…
  3. V
    Medlem Nivå 1
    Takuttag menade jag. Tack för tipsen.

4. C
    Medlem · Nivå 17
    Takuttag existerade väl inte för 100 år sedan? Det "rätta" är väl en sladdmonterad hylspropp. Dessvärre verkar de inte finnas i gammal stil, och de gamla saknade jord och dragavlastning så det är förmodligen otillåtet/olämpligt att använda dessa. Vi har istället dragit vidare lampans sladd till ett "vanligt" diskret vitt lamputtag monterat på väggen.

5. O
    Medlem Nivå 12
    I mitt hus från tidigt 20-tal finns några originalrör i taket kvar (men med ny kabel). Det är plåtrören med en porslinshylsa instucken i änden som precis sticker ut från taket (stuckaturen)

Så det är riktigt att uttag fanns inte i taket på den tiden utan kabeln kom ut ur röret men med en liten porslinsring/hylsa som skydd mot skavning på den vassa kant som blev på plåtröret.

Det var original svart tygklädd kabel och en porslins sockerbit där man hade kopplat lampan.