O
oliva: Jo... det gick inte så bra med list där för dörren blev svårare att stänga ordentligt och det var svårt att låsa dörren, för det blev för tjockt.. så jag drog bort en större bit av listen där uppe och har varit utan. På bild 2 så blev listen ihopknölad en bit ned på dörren, dvs den lossnade som du sa. Trots detta så har tanken aldrig slagit mig att jag satt den fel heller.
22 svar · 27,2k läst
·
johnjensen
johnjensen: Skrapade hela huset rent med Speedheater och Sandvikskrapa men märker nu några år efteråt ingen skillnad. Färgen lossnar där den alltid lossnat dvs utsatt för sol och regn. Nu skrapade jag rent för att byta färgtyp men att skrapa hela huset var nog onödigt så http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/117144-skrapa-hus-med-perago-scraper.html?perpage=15#post849075 och
13 svar · 15,6k läst
M
matgul: Det är svårt att få den diagonala regeln i luckan att få snyggt infogad i de två parallella reglarna. Panelen spikad utanpå dessa reglar.
2 svar · 1,3k läst
F
falkman: Jag har köpt ett sommarhus där det finns lite renoveringsbehov. Delar av korsvirket måste bytas ut och jag har tänkt göra allt själv. Finns det någon som kan ge lite tips och trix?
0 svar · 2,4k läst
·
L
Lago: Somm tidigare nämnts fjädern uppåt och även den hyvlade sämsta sidan upp.Såga bort noten och fasa av den synliga kanten ett par ggr med en hyvel,så blir det profsigt.
4 svar · 2,1k läst
flying_c
flying_c: Du kanske kan skära ut små passande pluttar att sätta i hålen efter att du fyllt dem med spackel/fogmassa så att det blir svårt att se att något är gjort? Studentstaden i Uppsala var sjukt nitiska på att ta ut avgifter förut men verkade inte fixa grejerna efter att man flyttat ut tyvärr. Samma sak för nästa stackars student vid utflyttning alltså. I sista lägenheten jag flyttade in
12 svar · 5,2k läst
M
muchcup: Fantastiskt! Lantmannabyggnader verkar vara precis något sådant jag söker! För den som är intresserad hittade jag en av böckerna digitaliserad på kungliga biblioteket. Laddas ner här: http://www.kb.se/samlingarna/Regina/?id=42827&func=find-b&find_code=WRD&local_base=PAC01&request=Landtmannabyggnader&x=0&y=0
9 svar · 9,8k läst
·
AstaS
AstaS: Här är en sida där de sätter upp en kakelugn. http://www.isander.se/Kakelugnsbygge.html
6 svar · 6,4k läst
C
camaro1969: [bild] Blir gjuten sula och 3 lager leca:) Såhär långt har jag nu kommit:)
6 svar · 4,2k läst
·
Oldboy
Oldboy: Det blir nog bra. Jag har slätpanel på loggavel och vedbodsgavel. Det är 21x95 och 21x145 blandat på vedbodsväggen och likn på loggaveln. Brädorna har jag satt så tätt ihop jag kunnat. Utifrån ser det slätpanelat och tätt ut, (om man inte går väldigt nära), och inifrån ser man springorna ut.
11 svar · 4,5k läst
B
borj: För mer än 30 år sedan ägde jag ett hus med en eroderad betongtrappa i stort behov av renovering. Jag hittade en hantverkare som med enkla medel försåg trappan med ny betongyta med friläggning av krossten, vita och svarta. Ett suveränt arbete och trappan är lika fin ännu. I mitt nuvarande hus finns en betongtrappa med 5 steg och avstigningsplan. En misslyckad reparation med Duratrapp
0 svar · 2,6k läst
TorpAnders
TorpAnders: Jag tycker att jag så här efter 5 år lyckades väldigt bra. Jag borrade och spräckte helt enkelt bort insidan på de stenar som låg för högt och långt in i huset för att få till en så rak anslutning som det var möjligt. Ev. hålrum fyllde jag med lindrev. Sedan skar jag till isoleringen så den verkligen hade passform mot vägg och stengrund (med vindpapp mellan) Upplever inget drag
10 svar · 14,1k läst
·
V
ViG: [bild] Känns det igen? Taget före 1930. Har lotd dålig mottagning samt bara telefon att göra inlägg med, men kommer starta upp en renoverings tråd så småningom :) men kommer försöka få upp lite bilder då och då:)
33 svar · 11,5k läst
·
Villa vista
Villa vista: Hatten av för TS!
29 svar · 27,8k läst
·
Oldboy
Oldboy: Det är mycket fönsteryta, så det är inget konstigt med kallras. Det är ju därför element sitter under fönster, för att motverka kallras precis så som du tänker. Om du har så hög takhöjd som 315 cm så kanske det är så att det mesta av varmluften stannar där uppe? Skjuter LLVPn ut varmluften nedåt? Det bör den göra. Du skulle kunna pröva med en takfläkt för att trycka ner
4 svar · 6,3k läst
T
Toblas: Om man har spännpapp-tak, håller det att gipsa upp en takrosett på då?
12 svar · 16,4k läst
J
JKrister: Skulle behövas en liten skiss eller bild på huset
3 svar · 2,3k läst
M
Mrp666: Absolut de va min tanke med o byta men eftersom de låg runt 17% med fuktmätaren och golvet ska ventileras borde väl lukt o en del fukt hänga på så de inte blir värre än va det är eller har jag missat något ..?
2 svar · 2,2k läst
H
Hermes: nej inte reservdelarna utan hela 'blandaren'. brukar finnas i drivor i vissa byggnadsvårdsbutiker som även har begagnade vvs delar. eller på blocket. Många slänger dem, de tror antagligen att det är dessa som är omöjliga att laga, reparera komplettera osv, när det snarare är allt detta smäck som säljs i byggvaruhusen som är svårt eller omöjligt att komplettera. som en rörmokare sa
6 svar · 5,7k läst
·
A
andersost: Ja hantverksavtalet är undertecknat och där står det att hantverkaren har kan att ta ut merkostnader vid sådana här situationer, om de har redogjort för merkostnaden innan, dvs när den upptäcks. Det är inte denna punkt som jag är konfundersam över utan snarare just att de blev så överumplade av tjärpappen. Det låter orutinerat för att komma från en saneringsfirma?
5 svar · 3,5k läst
A
ArneTW: [citat] En del är bara namn och datum, men det jag är mest intresserad av är "Detta hus uppbyggdes 16 juni 1908 av NN" /ATW
3 svar · 1,9k läst
PNO
PNO: Så där ser det ut i stort sett vart enda rum i mitt hus från 1920. På minst några platser har det varit kakelugnar eftersom jag hittat stora mängder kakelugnsskärvor i bjälklagen. Det borde i och för sig inte ha varit något jätteproblem med rörelser då bjälklagen vid denna tid ofta fästes i murstockarna, eller i mitt fall i den kombinerade hjärtväggen/murstocken. Alltså blir det
4 svar · 2,9k läst
M
mlkjhr: Alternativet är väl att ha en list med plan baksida och sätta panelen kloss mot listen på bägge sidor men det blir ju ett väldigt grannlaga jobb att passa in den utan glipor i ändarna.
11 svar · 21,8k läst
·
V
ViG: Fick du nån kontakt med nån kunnig?:)
3 svar · 3,7k läst
H
Horrocks: Thinner brukar vara effektivt för att lösa färg. Kanske värt att testa försiktigt på liten yta först.
10 svar · 4,8k läst
D
Denny93a: Jo precis.. Det är mycket enklare, håller på att renovera ladan från sekelskiftet just nu. Som sjunkit ned flera decimeter på ena sidan! mycket jobb med den ochså! Men blir bra :) är dock i lösvirke
9 svar · 2,7k läst
·
O
oceanis: Här kan du få vilken storlek du vill och dom kan nästan göra vilka modeller som helst. Ring och prata med dom. http://lenhovdaradiatorfabrik.se/produkt/klassisk-sektionsradiator/
4 svar · 2,6k läst
L
Location: Jag brukar handla på kontorsgrossister. De brukar sälja till privatpersoner också.
2 svar · 2,2k läst
K
kurt: Det finns ju olika typer av mobila sågverk, de som använder bandsågblad kan ju såga mycket grövre timmer, men måste då slipa oftare. http://www.logosol.se/sagverk/
8 svar · 5,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.