Hej
förverkligat min dröm och äntligen köpt ett torp fr 1865 c:a. Vilket hantverk!

Husen består av ett torp på 50 kvm, och ett uthus/fd ladugård på 84 kvm, vilka är i tokdåligt skick. Förra ägaren har varit passiv genom decennierna, vilket har resulterat i bl.a läckande tak och rötskadat mellanbjälklager i torpet (en bjälke i kökstaket, samt 2-3 stockar i väggen som bär den).

Uthuset är i ruggigt skick. Takteglet ligger på vass. Pga flertalet hål i taket, har mellanbjälklagrets bjälkar (4-5 st) ruttnat. En har fått en liten påhälsning av hussvamp. En del av nocken har också ruttnat.

Jag har träffat på en finfin snickare som åtagit sig att fixa uhustaket (byta till pannplåt), samt byta bjälkarna för 117 000:- inkl rot. Då kommer han även att försöka höja upp ena hörnan av uthuset vars grund sjunkit ett par decimeter.

Helst skulle jag vilja fixa det själv, men det är så högt, samt har jag inte kompetensen. Jag förstår processen (läst massor) men ser inte att omuskliga jag kan fixa själv.. :-(

Kan något ge något råd till mig? Tips om en kunnig byggnadsvårdskunnig snickare, eller en som vill försöka att restaurera enligt nuvarande bygge. Gärna i närheten och som har TID att ta sig an projektet nu innan skadorna blir för stora, samt lämnar barmhärtig offert.

Tacksam för svar!

Kolla om Upplandsmuseets kan rekommendera någon. Ännu bättre är nog att ringa och höra med byggnadsvårdsföreningens länsombud. Passa på att gå med i föreningen också
:-).

Tack Maracus och ni andra. Jag är redan medlem :-) Och länsombudet har jag redan mailat, har dock inte fått svar ännu i denna fråga. Kontaktade en snickare i Gävle som samarbetar m älvkarleby timmerhus. Väntar tålmodigt på offert, även om de förvarnat om att de kan först till hösten..

Vi har bra erfarenheter av 3:12 Byggnadsvård och en del andra beroende på vilken sorts jobb det gäller. Har även en del varningar att komma med men dem kan vi ta på pm om det är aktuellt...

Problemet med dina önskemål är att hantverkaren ska vara billig, ha tid nu och vara duktig - brukar vara svårt att kombinera de tre ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.