Hei. Jeg har nylig kjøpt et lite, tradisjonelt torp fra 1890. Vinden skal innredes og isoleres denne våren og der oppe ligger det fire små vinduer som en gang sto på langsidene, like under taket. Nå er det kledning over på utsiden, men på loftet ser man åpningen i tømmeret der vinduene en gang var. Her kommer spørsmålet: Bør jeg sette vinduene inn igjen før det er "for sent" eller baer glemme de og lage gode, isolerte vegger helt ned til gulvet? Det vil jo bli varmere, men kanskje jeg angrer en dag? Det er jo tross alt slik huset opprinnelig var.
Vi starter arbeidet i februar- så jeg er superglad for svar!
Vi starter arbeidet i februar- så jeg er superglad for svar!
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Vill du behålla dom så går det väl att sätta in fönster där igen. Även efteråt. Det kommer ju inte påverka värmen i huset nämnvärt mycket om du har bra fönster där, men samma fönster är nog inte att rekommendera. Finns nog likadana som är gammaldags men nya.
Renovera med samma stil tycker jag
Renovera med samma stil tycker jag
Välkommen till BH!
Fint gammalt hus du hittat.
Huruvida du ska sätta tillbaka fönstren beror väl på hur du tänker inreda vinden. Behöver du ljus från fönstren?
Vill du hålla huset i orginalskick (gammal fin stil & material) så ska du självklart sätta tillbaka fönstren.
Du bör inte heller byta fönstren mot nya monsterfönster. Kvaliteten på allt gammalt byggmaterial (trä) var ju oändligt mycket bättre förr, så det vill man behålla. Är det enkelglas kan du sätta in lösa innerfönster för bättre värmekomfort.
Ska det vara sommarhus eller året-runt-hus? Påverkar ju hur mycket isolering och liknande som behövs.
Om du inte sätter tillbaka fönstren, så är det inte fel att bygga väggen så att det är lätt att sätta in fönstren senare.
Fint gammalt hus du hittat.
Huruvida du ska sätta tillbaka fönstren beror väl på hur du tänker inreda vinden. Behöver du ljus från fönstren?
Vill du hålla huset i orginalskick (gammal fin stil & material) så ska du självklart sätta tillbaka fönstren.
Du bör inte heller byta fönstren mot nya monsterfönster. Kvaliteten på allt gammalt byggmaterial (trä) var ju oändligt mycket bättre förr, så det vill man behålla. Är det enkelglas kan du sätta in lösa innerfönster för bättre värmekomfort.
Ska det vara sommarhus eller året-runt-hus? Påverkar ju hur mycket isolering och liknande som behövs.
Om du inte sätter tillbaka fönstren, så är det inte fel att bygga väggen så att det är lätt att sätta in fönstren senare.
Takk for raskt svar, Holmberg. Ja, jeg er egentlig enig i at man skal renovere med samme stil, men det blir en del ekstraarbeid og en del dyrere. Og det er, for meg, en litt ny og merkverdig ting med små fönster helt nede på gulvet. Tidligere hadde man jo ikke elektrisitet og ville vel ha alt mulig lys inn. Og kanskje var det med tanke på at man kasnkje ville innrede små rom på sidene? Jeg vet rett og slett veldig lite om funksjonen til disse små vinduene, men la merke til åpningene i tømmeret når vi var på vinden og etterpå så jeg de jo på det gamle fotoet.
Vennlig hilsen fra Mona.
Vennlig hilsen fra Mona.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Jag tycker det låter som att du inte är säker på om du vill ha fönstren kvar eller inte 
Gör som så att du funderar om du vill ha dom kvar eller inte, av estetiska skäl och praktiska.
Det kanske inte behövs fönster invid golvet? Eller så blir det lite charmigt och gammaldags.
Som sagt kan du ju förbereda för fönster där, så kan du lätt montera tillbaka dom i efterhand.
Jag kan inte tänka mig att det blir någon märkbar skillnad i pris om du ska ha fönster eller inte. Visst kostar det att köpa nya, men det går ju renovera och använda de gamla som Oldboy säger.
Lycka till!
Gör som så att du funderar om du vill ha dom kvar eller inte, av estetiska skäl och praktiska.
Det kanske inte behövs fönster invid golvet? Eller så blir det lite charmigt och gammaldags.
Som sagt kan du ju förbereda för fönster där, så kan du lätt montera tillbaka dom i efterhand.
Jag kan inte tänka mig att det blir någon märkbar skillnad i pris om du ska ha fönster eller inte. Visst kostar det att köpa nya, men det går ju renovera och använda de gamla som Oldboy säger.
Lycka till!
Takk, for det, Oldboy! Jeg kommer til å bruke huset som fritidsbolig- men det blir snakk om ferier både sommer og vinter. Vinden er, som nevnt, oinnredd. Dermed må jeg altså ta denne avgjørelsen raskt, før vi starter med isolering, gulv og nye vegger i skråtaket. Ja, det kan godt hende at de gamle fönstrene er ok. Jeg få se etter neste gang jeg drar til Sverige. Først tenkte jeg bare å ignorere det hele, men så er det noe med at huset en gang ble bygget slik... Her er foto av huset i dag, uten de små fönstrene:
Vennlig hilsen fra Mona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vennlig hilsen fra Mona.
Holmberg, det er sant. Første gang jeg så huset, så visste jeg ikke at det hadde vært vinduer der. Og ærlig talt så vet jeg ikke helt hva jeg synes om de små vinduene... Er de fine, har de funksjon? Men- såklart- de var der originalt og det er en viktig ting. Jeg tenker jo at jeg etterhvert får bedre kjennskap til svensk byggeskikk og kanskje en dag vil angre veldig om jeg ikke benytter sjansen til å få de satt inn igjen mens det enda er relativt enkelt.
Så kjekt det var med rask respons her
Mona.
Så kjekt det var med rask respons her
Mona.
Medlem
· Västra Götealand
· 156 inlägg
Eftersom forumet handlar om byggnadsvård är svaret att fönstren självklart skall återskapas. Detta är en mycket vanlig detalj på svenska trähus, såväl torp som större byggnader. Det är dock vanligt att dessa fönster har byggts igen, vilket ofta ger huset ett lite oproportioneligt utseende.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Stora boken om byggnadsvård
Den ultimata boken om byggnadsvård
429 kr inkl moms
Läs mer
Ja, utifrån att det är postat under just byggnadsvård så. Dock kan ju fönstren vara igensatta redan vid första renoveringen i början av 1900-talet, och då är ju frågan kanske vilken åldersstil man vill eller kan återskapa. Sedan är det positivt att vilja försöka följa husets ursprungliga intentioner, men inte alltid möjligt eller nödvändigt. Ett hus är ju till för att bo i, inte hålla museum, (såvida det inte är k- eller q-märkt förstås). Dessutom har ju hus alltid renoverats och moderniserats, så det är på sitt sätt också att följa traditionen.
Medlem
· Västra Götealand
· 156 inlägg
...tycker oavsett att husets proportioner oftast kommer bäst till sin rätt med ursprunglig fönstersättning. Och att behålla dessa fönster har nog sällan gjort ett hus musealt eller ens mindre beboeligt.
Jag tycker att du skall återskapa huset med dessa fönster. Det ger en intressantare fasad och en kul detalj på insidan. Skulle du behöva sätta igen fönstren, för att någon inredning kräver det, så kan ändå fönstren sitta kvar på fasaden.
Om du bestämmer dig att ha dem kvar, så är det valet om du vill ha dem öppningsbara eller fasta. Fasta är säkrare om det finns barn som vistas där, men öppningsbara ger extra ventilation.
Om du bestämmer dig att ha dem kvar, så är det valet om du vill ha dem öppningsbara eller fasta. Fasta är säkrare om det finns barn som vistas där, men öppningsbara ger extra ventilation.
Takk, alle sammen! Dere har overbevist meg om å bevare fönstrene. Alle svarene har gode poeng. Det er en uendelig mengde vurderinger rundt å bevare noe opprinnelig og samtidig ha sikkerhet og komfort. Og så finnes det økonomiske aspektet. Men- ja- vinduene skal inn.
Hei då.
Kanskje jeg husker å poste et bilde til sommeren, når det forhåpentligvis er klart.
Mona.
Hei då.
Kanskje jeg husker å poste et bilde til sommeren, når det forhåpentligvis er klart.
Mona.
Klicka här för att svara