obba skrev:
hallå. har sanerat en del hussvamp, när jag jobba som saneringtekniker som de så fint heter, de man gör är att ta bort all de angripna virket + all organisktmaterial i grunden, när vi har rivit upp alla golv så lägger vi ca 30-40 cm isolering på bjälklaget o ner med bastuaggregat i grunden, ja allt som ger värme, sen får de stå i x antal veckor till de e torrt o fint i virket, sedan borrar man hål i syl o reglar som är kvar o slår i backventiler som man sedan sprutar i boral20 i tills de spräcker ut ur trät, sprutar även boral på allt i grunden, sen ska de va okej. den största annledningen till hussvamp är pga att man renoverar gamla hus, man byter golv + inget drag ner till grunden, man eldar inte på samma sätt i öppna spisar/kaminer så murstocken blir kall o fuktig = kalas för hussvampen
Precis, jag har förstått principen för saneringen och även det som tidigare talare nämnde att det viktigaste av allt är att hitta källan till problemet och åtgärda det. I det aktuella fallet tycker jag att det är uppenbart vad problemet är, sen om det räcker med att bara åtgärda dessa fel är frågan. Och som vanligt så handlar det om att nyligen genomförda renoveringar har gjort huset för tätt. q(;^;)p
Jag pratade med en sanerare som har besiktigat det aktuella torpet och han pratade om att borra och ympa in fungicid i det friska virket som blir kvar, och det kanske är samma sak som du beskriver som att "slå in backventiler för boral"...!?

Det blir inte så lätt att stoppa in värmare i bjälklaget på torpet och torka ut det för det saknar idag el. Saneraren jag pratade med föreslog standardlösningen permanent installerad avfuktare, i ett torp utan el...

Nä, det blir nog till att söka efter lösningen i äldre byggteknik. Jag tror att det är kombinationen av äldre grundkonstruktion och energibesparande tätning av byggnaden som går fel. Sen så kan man naturligtvis dra lärdom av nya kunskaper och teknik och med sunt förnuft i lagom dos använda sig av detta även i äldre konstruktioner. T.ex. så tror jag att det finns mycket bättre fyllnadsmaterial till en gammaldags torpargrund än mull och torv som man använde förr. Ska torpet ändå inte brukas på vintern så kanske vanlig singel är bättre...

Redigerat:
nikasp
Hur gick det, fick du torpet?

nikasp skrev:
Hur gick det, fick du torpet?
Oj, har den här gamla tråden vaknat till liv.. :)
Nej, jag köpte aldrig torpet. Inte för att jag inte ville ha det utan för att det dök upp en annan intressent som var villig att betala mer för det än vad jag ansåg rimligt med tanke på problemet. Men så vitt jag vet så står det kvar än idag så jag tror att de som köpte torpet också räddade det... :thumbup:

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
En bild hade varit kul?

Tog du några under den perioden?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.