Byggnadsvård
tompaah7503: Folkes bygg har lite grejer online. https://shop.folkesbygg.se/startsida-c-149-1.aspx
Hermes: Javisst, kände till ekologiska, men skall ta in offert på målarkalk alternativet- diskuterade just detta pro's & con's med Weber häromdagen och vassmattan tycks överlägsen som grund, det är just detta med efterfrågans litenhet som kan dra upp pris mm. Mkt puts idag är ju utomhus och det är uppenbart hur kycklingnät kan föredras i större sammanhang.
Marcussjogren: Hej! Vet att nedan lappning är en riktigt dålig lösning ur byggnadsvårdssynpunkt, men det är här allt duktigt timmerfolk hänger så därför postar jag tråden här ändå. Vi köpte ett hus för några år sedan, ett gammalt timmerhus i helt OK skick. Det var en utbyggnad där fasaden såg lite konstig ut, men vi lade inte så mycket fokus på det. Har under senare tid märkt att det
Claes Sörmland: [citat] Cement (portlandcement) - En bränd lera (klinker) som har hydrauliska egenskaper och därmed hårdnar när vatten tillsätts. Betong - Cement plus ballast i from av sand och grus. Grovbetong - en betongprodukt med grövre ballast för tjockare gjutning. Finbetong - en betongprodukt med finare ballast för tunnare gjutning, synlig gjutning samt lagning. Betongputs - betong med ballast
Andreas_kalmar: Bara be ett sågverk att fixa så dyrt är det inte om man vill ha exakt samma sågen jag handlar på gör massa sådana jobb
kurt: Gör inte som Ernst Kirchsteiger bara, som byggde in en massa spånplattor i golvet när han renoverar en 300 år gammal herrgårdsflygel!
richardtenggren: Bra tips där, jag ska kolla om pappa har någon i lämplig storlek, annars kanske en pluggborr kan fungera.
gren83: Hej! Är lite osäker på om det är rätt forumkategori men det handlar om att vi har en gammal veranda som innehåller sand och grus (antar jag) och så är det som ett skal av betong runt. Jag vill lappa ihop betongen för det har gått bort delar och det som är under håller på att lossna/trilla ut. Om jag inte redan har avslöjat det i föregående stycke så kan jag säga att jag inte kan
Strip: Ett hus med charm och känsla är ett hus där varje spik, varje planka och varenda litet skrymsle har en egen historia att berätta. Vårt hus har charm och känsla... fast inte på det sättet. Här finns inte så mycket charm att bevara, inte om man menar det som ögat först ser. Vårt hus är per planlösning en 300 år lång berättelse och jag njuter varenda sekund när någon frågar mig
Linnea Lindqvist: Tack för svar har grävt lite mer och kunnat konstatera att skadan är från köket. Syllen är rutten och någon anna stock med i direkt anslutning till skadan. Såhär ser det ut runt hålet [bild] Såhär ser väggen ut bakom gipset Stocken ovanpå syllen som ej ses här är lite skadad annars fint. [bild] [bild] Rutten syll [bild] Sällskapsdjur [bild] Ska nästa vecka ta ut en timmerman som
Sommartorparn: [citat] Vad har hänt med bloggen? Handlar ju alls inte om renoveringen av Åsarps säteri! Den riktiga bloggen hittade jag på adressen www.asarp.se (alltså inte ovanstående)...
Linto: Tack för goda råd allesammans. Nu får jag fundera på vilken metod som kommer att passa mig bäst. Trevlig sommar! Linto
Aqua123: Då känner jag mig nog rätt trygg. Tog ur ventilationsrören på flera ställen och sniffade in i väggen. Ingen lukt alls faktiskt, så då är det nog bra.
TorpAnders: En bild hade varit kul? Tog du några under den perioden?
heimlaga: Man skall undvika att såga i timmerväggar så långt det bara går. Jag är timmerman till yrket och har en byggnadsingenjörsutbildning i bakfickan (fyra-fem-årig ingenjörsutbildning efter två års yrkesskola) så jag anser att jag förstår någorlunda hur en timmerstomme fungerar hållfasthetsmässigt. Eftersom en timmervägg saknar egen knäckstyvhet i det lodräta planet så omvandlas
Hjalle61: Och färgen var Engwall & Claesson vill jag minnas. Tydligen innehåller den en del standolja vilket jag inte vet hur det påverkar kvaliteten men nästa gång är jag sugen på att pröva en färg som är mer hantverksmässigt producerad, typ Ottosson.
Maxwells demon: Virke från gjutform? Inte helt ovanligt att man återanvände det till bygget förr i tiden.
Henri: [citat] Intressant med färgen från Byggmax. Finns det tester eller några med erfarenhet av kvaliteten?
Fredrik Å: Är det bara små ytor funkar det att blanda lite färg och vanligt spackel till en gröt och stöppla .
Oldboy: Håller med om att det är fin patina i panelen, och att mkt av charmen sitter där. Om den är frisk (ej rutten/mjuk) så går den sannolikt att bevara i detta fina skick, med rödtjära.
osiris: [citat] Vi konsulterade ganska många - och man kan väl säga att alla inte är helt överens. I och med att man inte eldar i hus längre och murstocken inte kan hjälpa till att torka ut grunden så får man ganska annorlunda förutsättningar. Risken är att tilluften dras genom golvet istället för genom ventiler/fönster och så drar man in all fukt istället. Men den som lever får se ;-)
Oldboy: "Det var en del vattenproblem i källaren i höstas där de fick riva upp och renovera pga vattenskada vid ett väldigt kraftigt regnoväder, kan det ha haft något med saken att göra? " Ja det kan det. Det bör du kolla med föreningen. De vet väl mer om saken, och var de gjort något. "Lägenheten ligger på andra våningen, så det är en likadan lägenhet under." Då bör den också ha
heffaklumparna: Absolut har jag en bild på den, och inuti. Jag är medveten om att jag kommer behöva restaurera den också förövrigt men vill verkligen inte riva ner och bygga upp den på nytt. Den har stått sig för en hel rivning och uppbyggning utav murstock iallafall, så den är stabil. [bild] [bild] [bild]
johan5588: [citat] Det är en släktgård, så jag vet att det alltid varit kakelugnar. Men däremot vet ingen levande idag hur o exakt var de var anslutna i muren och till vilken kanal. Var det vanligt förr att man anslöt två kakelungar på samma kanal? i så fall "vägg i vägg" på samma våningsplan eller två i höjdled som på min skiss?
oliva: [citat] Om det är handblåst kan du få mycket bra betalt men är det valsat är väl priset inte lika högt. Just handblåst glas görs inte längre i Sverige, men gysinge.com importerar sådant glas och säljer det dyrt.
Marcussjogren: [citat] Mja jag kanske uttryckte mig lite dåligt. Jag sträcker ju den såpass tunt att det inte blir något rinn, men blir det för mycket någonstans så tycker jag att den rinner lättare än moderna färger. Japp - jag har till och med dedikerat en ballongvisp för ändamålet så att jag kan säkerställa att allt pigment blandats upp väl. Än så länge har jag bara målat grindar så det
Macarus: Svårt att se vad det är på bilderna. Men i grunden skriver jag under på vad Anticimex säger. All rötsvamp (inkl hussvamp) måste ha fuktigt virke för att kunna växa. Så får man bort fukten kan inte angreppet fortsätta och svampen dör. Men skadar väl inte att tvätta bort det ev mycelet. Och så kollar du att virket är tillräckligt friskt vid kritiska punkter. Tänk på att det