Byggahus.se

Lacka gammal murstock

1. G
    Medlem Nivå 6
    Hej,
    Vi har ett hus byggt -47 med en gammal murstock som vi nu försökt putsa upp, tvättat med syra och lackat (med vanlig trälack). Problemet är att lacken lossnar/flagnar och det kommer kalkutfällningar på tegelstenarna nere vid golvet. Murstocken finns i vårt badrum, dvs en del fukt förekommer.
    Vad gör vi för fel? Hur blir vi av med kalkutfällningarna och hur får vi lacken att fästa? Tar tacksamt emot rekommendationer på bra lack!

Johan

Redigerat 27 jan 2017 09:29
  2. sir_daniel
    Medlem · Nivå 15
    Jag skulle satsa på betongolja som används för att försegla betonggolv

3. M
    Medlem · Nivå 12
  4. S
    Medlem · Nivå 14
    Det låter dock inte särskilt smart att försegla en murstock i tegel? Den ska ju kunna andas och lacka den blir ju ungefär som att måla den med plastfärg.
    Fukten i ett badrum klarar den galant utan lack om ni nu inte planerat att ha duschen i hörnan med murstocken då.......

5. M
    Medlem · Nivå 12
    En murstock andas utmärkt genom alla kanaler som ska vara rena och fria från kajbon. De flesta murstockar i gamla hus är övertapetserade och målade med täta färger utan problem.

Men att få modern vattenbaserad golvlack att fästa går nog inte så bra. Dels är ytan ganska porös. Sen finns det inga akrylatemulsioner som stoppar utfällningar och missfärgning underifrån vad jag känner till.

6. S
    Medlem Nivå 1
    Har hus byggt 1950, o har tagit fram murstocken, dock i köket, för renovering. Var inne på en "färghandel" igår o fick rådet att försegla murstocken med vanlig trälack efter "tvättning" med målartvätt. När jag ändå är inne på tråden här , vad rekommenderar ni o lägga i gamla fogen?

7. G
    Medlem Nivå 6
    Så vad rekommenderar ni att vi gör för att undvika kalkutfällningarna som återkommer när vi lämnar den obehandlad? Provade att ha den obehandlad under flera veckor men då uppkom kalken regelbundet.

8. M
    Medlem · Nivå 12
    Vanligt kalk tål inte vatten spec bra - hydrauliskt är bättre men vet inte om det är snyggt att putsa med, aldrig sett det.

Linolja hade kanske fungerat som ett annat alternativ. Fäster bra också.

9. -RB-
    Medlem · Nivå 14
    Hydrauliskt kalkbruk går utmärkt att putsa med.

10. M
    Medlem · Nivå 12
    Men blir det lika vitt, slätt och fint?

11. Stenolofanders
    Medlem · Nivå 10
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1677.jpg

Putsa med murkalk+sand+vatten (=kalkbruk)
    Slamma med murkalk+vatten (=kalkslam)

Akta ögonen, använd handskar

Det blir väldigt vitt, alldeles lagom slätt, väldigt bra tekniskt, väldigt billigt samt väldigt lätt att underhålla. Jag tvivlar på att en lack tillför något som är bra.

12. M
    Medlem · Nivå 12
    Känns lite som jag missuppfattade TS intentioner från början.
    Jag tänkte mest i termer att släta till och göra hel, fast sedan försegla och kanske t o m bygga in.

Kanske var avsikten att den skulle vara framme och dekorera badrummet genom att se naturlig ut?
    I så fall är nog stenolofanders närmast den bästa lösningen.

13. M
    Medlem · Nivå 12
    Ja jag är inte heller helt säker på hur TS vill att den ska se ut nu.

@TS - hur ska murstocken se ut, ska den vara helt vit eller ska den vara tegelfärgad men att problemet är att du får kalkutfällningar på teglet?

Gällande att tvätta bort kalk så gör man det med ren ättika på en svamp, men det får inte rinna vidare över fogarna för då löser man även upp dem. Torka sedan stenarna några gånger med ren och fuktad svamp

14. G
    Medlem Nivå 6
    Vi vill ha den så naturlig som möjligt, alltså framhäva teglet och dess röda färg.. problemet nu har varit att det kommer kalkutfällningar hela tiden, vi har provat obehandlat samt med trälack..
    Om vi använder vanlig betonglack, kommer kalkutfällningarna tillbaka då tror ni? Ska man lufta den ett tag till innan lackning?

15. M
    Medlem · Nivå 12
    Då är det väl betonglack eller linolja som har rekommenderats här i tråden. Tror kokt linolja har mycket kortare torktid.

Men oavsett vilken metod du väljer så prova på en skräptegelsten först :)