Behöver goda råd; för ca 1.5 år sedan slipade vi ner vårt då betsade och lackade furugolv och målade det med ottossons linoljefärg mellangrå. Golvet är kilsågat ca 15 cmbreda och ca 4 cm tjocka plankor satta i mitten på 70 talet.
Vi målade 3varv och spädde det första till ca 50% med ren olja
Nåja resultatet var helt ok
Nu till problemet;
Eftersom det är köket så skitas golvet ganska mycket. Mat o dryck spills, hundar som äter och dreglar, hundvalp som kissat..
Golvet är nu så fläckat av skit att det är hemskt. Vad göra?
I början torkade jag med lätt våt mopp mennu har jag gått åt med hårdare metoder men golvet förblir fläckigt av skit

Vad göra?

Åsa Lund
Testat trasa med såpa på?

Jo har testat, vatten, vatten+allrengöring/ grönsåpa/linjolesåpa/flugetin

Måla igen? Underhåll kommer man inte undan.
(Den som har oljade golv måste ju olja dem ibland.)

Om man tycker att nuvarande utseende inte är bra behöver man ju måla om. När jag köpte linoljefärg till golv ville jag ha en nyans liknande guldockra, men Ottosons färg som jag pratade med menade att den passade inte riktigt till golv då den var ett mineraliskt pigment. Kunde bli lite "grusig" vilket gjorde det mer svårstädat. Istället bröt de med andra pigment en liknande nyans. De sa också att det var bra att blanda linoljelack eller ev hartz i sista strykningen (+ lite torkmedel) för att få ett glansigare och hårdare (och därmed mer lättstädat) golv.Jag har precis målat två sovrum med detta så jag har tyvärr ingen långtidsrecension.

Vad jag vet så ska man inte våttorka med såpvatten! Såpa löser upp linoljefärgen. Och den blir matt och kanske till och med mjuk (mer skit fastnar). Har du gjort det så är det nog kört. Bara att måla om. Om du målar med samma nyans behöver du nog inte måla 3 gånger......

Spädde ni med linolja? Jag trodde man spädde med terpentin. Men har inte använt Ottosons färger. Kanske något de kör med?

UlfY skrev:
Om man tycker att nuvarande utseende inte är bra behöver man ju måla om. När jag köpte linoljefärg till golv ville jag ha en nyans liknande guldockra, men Ottosons färg som jag pratade med menade att den passade inte riktigt till golv då den var ett mineraliskt pigment. Kunde bli lite "grusig" vilket gjorde det mer svårstädat. Istället bröt de med andra pigment en liknande nyans. De sa också att det var bra att blanda linoljelack eller ev hartz i sista strykningen (+ lite torkmedel) för att få ett glansigare och hårdare (och därmed mer lättstädat) golv.Jag har precis målat två sovrum med detta så jag har tyvärr ingen långtidsrecension.
Citerar mig själv då jag blandade ihop två saker. Guldockra är baserat på jordartspigment och det var dessa som inte var lika bra till golv enligt dem. Jag fick samma nyans med mineraliska pigment. Det skulle vara bättre.

Först så moppadevi bara med vatten men skiten satt fast så gav upp och försökte späda med diverse såpor som sagt i hopp om att få bort..
Att måla om en g i året ser jag inte som ett alternativ...
Har spätt med olja och träteroetin eftersom det var nyslipat och definitivt inget mättat trä

Det kan ju vara att vi gjort ngt fel öven om vi i mitt tycke gjort enligt boken
Frågan ör väl då om den rustika charmen ligger i att golvet skall se använt o skitit ut

Jag förstår inte varför ni spätt med linolja. Man späder väl bara med terpentin, dvs lösningsmedel för att det ska suga in. Speciellt just på trärena ytor. Sista varvet målas utan spädning. När det torkat ska ytan vara stenhård. Är din målade yta hård? Ska vara som lackhård. Ska inte gå att repa med tex nageln. Låter som att ni har fått en klibbig och matt yta. Och det suger så klart åt sig smutts. Man ska alltså absolut inte använda någon form av såpa. Allrengöring är OK. Ett linoljemålat golv håller garanterat mer än ett år. Och håller i mitt tycke bättre än de flesta moderna färger.

En tysk snickare sa att målade plankgolv vaxades en gång om månaden förr!

Som UlfY skriver tycker även jag att du ska måla ett lager till, men denna gång med linoljelack inblandat i färgen. En blank yta håller betydligt bättre. Ren linolja blir ganska matt och det tar lättare åt sig smuts.

nej inte alls klibbigt. hårt som fan och inte speciellt matt heller. Golvet stod dessutom ett halvår innan vi flyttade in så undr den första eventuella "torkperioden" var användningne minimal.
Får väl måla om då jag blir riktigt less, kan var att färgen också var otacksam. Men färgen menar jag färgnyansen-allt syns

Ok, ja det är ju synd, men linolja tål väl inte vad som helst heller. Som du skriver så händer det mycket i ett kök, och vätskor som vin och urin är ju tuffa att stoppa. Golvet borde vara vaxat (med återkommande vaxningar sen) för att klara aggressiva saker som syror (vin, spyor m.m.).
Jag har själv lite halvbra erfarenhet av vår ytterdörr som är målad med Gysinges 30% Guldockra och det blir ju en del fläckar av smutsiga händer och sånt. Men för det mesta går det bort rätt bra med bara ljummet vatten och en trasa. Men det är väl en annan femma med jord o.dyl. enklare typ av fläckar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.