2 668 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Funkiskök -bänkskiva
Vårt funkishus byggt -36 ska få ett nytt kök så småningom. Vi planerar noga och långsamt för att tänka på allt och få det rätt.
Nu är vi inne på bänkskiva. Köket kommer bli vitt, med snabelhandtag, redahylla och rostfri diskbänk,dvs enligt "funkismall". Men vi ska ha en lång arbetsbänk i annat material. Kollar på ek och valnöt, som skulle bryta fint mot det vita, men de jag hittar känns inte riktigt rätt, de är sådär modernt stavlimmade och "randiga" och... jag vet inte, tänker mig en mer ren träyta om ni förstår...?
Virrvarr i mörkgrått skulle bli fint, men det kom ju egentligen senare...
Stenbänk? Kalksten har vinpå en del andra ställen i huset, men det är ju ganksa känsligt. Plus att jag är lite anti stenbänk, då vi har det nu, mycket opraktiskt enligt mig då många glas krossats, och mycket porslin fått nagg, när man råkar slå i lite...
Vore spännande med tankar och ideer kring detta!
Nu är vi inne på bänkskiva. Köket kommer bli vitt, med snabelhandtag, redahylla och rostfri diskbänk,dvs enligt "funkismall". Men vi ska ha en lång arbetsbänk i annat material. Kollar på ek och valnöt, som skulle bryta fint mot det vita, men de jag hittar känns inte riktigt rätt, de är sådär modernt stavlimmade och "randiga" och... jag vet inte, tänker mig en mer ren träyta om ni förstår...?
Virrvarr i mörkgrått skulle bli fint, men det kom ju egentligen senare...
Stenbänk? Kalksten har vinpå en del andra ställen i huset, men det är ju ganksa känsligt. Plus att jag är lite anti stenbänk, då vi har det nu, mycket opraktiskt enligt mig då många glas krossats, och mycket porslin fått nagg, när man råkar slå i lite...
Vore spännande med tankar och ideer kring detta!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bok är ett vackert träslag utan markerad ådring.
Om det sedan är stavlimmat minskar inte skönheten.
Och boken är lagom hård och tålig.
Men skärbrädor behövs naturligvis ändå.
Om det sedan är stavlimmat minskar inte skönheten.
Och boken är lagom hård och tålig.
Men skärbrädor behövs naturligvis ändå.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Om jag tänker tillbaks på hur det var i mormors lägenhetskök när jag var barn så var själva huset från sekelskiftet men köket såg ut som tidig funkis och i det tror jag att det bara var vitmålade träskivor, såg likadant ut som de vitmålade stommarna. Det var ju överhuvudtaget inte mycket till arbetsyta utan hon hade också ett mycket litet köksbord (med vaxduk) i mitten av rummet som användes till allt möjligt.
Marmorbänkar fanns väl i en del kök men det var väl endast avsett som bakbord.
Marmorbänkar fanns väl i en del kök men det var väl endast avsett som bakbord.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ett hus i Göteborg som jag flyttade till 1967 hade en plywoodskiva i furu som arbetsbänk.
Men mellan spis och diskho var det naturligtvis rostfri diskbänk.
Huset var byggt ca 1950. 10-vånings "punkthus".
Plywoodskivan var vi aldrig på. Där stod en brödburk och inget mer, och den var på "fel" sida i köket.
Men mellan spis och diskho var det naturligtvis rostfri diskbänk.
Huset var byggt ca 1950. 10-vånings "punkthus".
Plywoodskivan var vi aldrig på. Där stod en brödburk och inget mer, och den var på "fel" sida i köket.
Jag röstar helt klart Virrvarr! Även om den kom senare så har många senare kök med de attribut du beskriver (snabelkrokar, redahylla, rostfri diskbänk) fått Perstorpsskivor med det mönstret. Just den mörkgrå är så fin! Jag hoppas jag själv väljer den när jag gör om mitt gamla kök och inte faller för frestelsen att göra om till något modernare!
Efter ett par lägenheter med just sådana kök så har jag ju tröttnat lite. Även om jag tycker det är mycket fint!
Efter ett par lägenheter med just sådana kök så har jag ju tröttnat lite. Även om jag tycker det är mycket fint!
Klicka här för att svara
