Jag har ett hus som går under benämningen ”bränneriet” om det faktiskt är ett gammalt gårdsbränneri eller om en tidigare ägare haft hembrännings apparaten där vet jag inte säkert. Men sannolikt är det både och.

Det är ett timmerhus ca 6*6m inga inner väggar, men ett loft. Det rinner en bäck precis utanför väggen, och i golvet finns det lämningar efter en stensatt ränna. Jag gissar att bäcken har runnit där. Men hur kan det ha sett ut? Finns det några liknande byggnader bevarade?

Rinnande vatten är ju bra till både tvätt och bränneri. Huset var sannolikt en del av byn innan skiftet på 1850talet.

Huset är i ganska risigt skick, men jag har inte riktigt gett upp hoppet om det.

Sedan kan du ta hjälp inom släktforskning där det i t.ex. husförhörslängder finns noterat vad man sysslat med men även andra händelser, mm. Har själv släktingar som blivit dömda för att sålt "brännvin" på tider när det inte var tillåtet.

På bygdeband gick det absolut att hitta en hel del information om gamla hus. Dock fanns det inget från min by. Jag har inte hittat någon liknade byggnad, men det kanske finns.

Vill du skriva vad byn heter kan jag göra en snabbkoll på vad jag kan hitta?

Jag vill helst inte skylta med min identitet öppet. Men jag kan skicka min adress till dig som PM.

Mikael_L
1860 avskaffades husbehovsbränningen i lagstiftningen, så är huset äldre än så kan de ha bränt egen sprit för bruk på gården där, med länsmans goda minne.

Och nu skummade jag genom Nordisk familjebok 1878
http://runeberg.org/nfab/0636.html
Och hittar att även efter detta så gick det, för vissa, att få fortsätta bränna själv, men betala skatt för sitt resultat.

Redigerat:
Bostadshuset byggdes på 1850talet. Efter skiftet. Men jag har uppfattat det som att byn låg på den platsen innan skiftet. Så det här huset kan vara äldre, jag har sett hus på den platsen på gamla kartor ialla fall.

Redigerat:
Kan ju mycket väl varit ett bykhus som även kunde nyttjas till bränneri, där rännan i första hand varit till för att kunna tvätta. Så söker du på bykhus kan du säkert hitta bilder på hur de såg ut.

Ja det låter faktiskt rimmligare att det är ett bykhus. Jag får söka på det.

Och som använts även till bränneri under viss tid vilket mycket väl kan stämma med verkligheten, när man släktforskar och skriver ansedlar (en persons historia) kan man tillåta sig vissa gissningar/antagen, historien blir lite mera levande då ;) Och bykhus fanns det överallt, så att kalla huset för bränneriet var då ett sätt att vara mera specifik vilket hus man avsåg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.