Hej,
Jag och min mor äger en fastighet byggd 1905 - den byggdes ursprungligen som en mindre industri med smedja och verkstad i nedre plan och lägenhetsbostad på övervåningen. Fastigheten har gått i arv i generationer från byggår till idag och var permanentbostad tills för ca 10 år sedan.
Det är mycket lite gjort med fastigheten egentligen förutom att taket är omlagt.
Nedervåningen har som sagt aldrig använts som bostad men jag skulle vilja använda nedervåningen till boyta. Vi är osäkra på vad som egentligen går att göra? Kan vi t.ex bygga ett kök i nedre plan där det idag knappt finns ett golv? Snarare ett stampat jordgolv...
Vi är måna om fastigheten och dess historia förstås då huset har ett stort affektionsvärde för familjen men samtidigt känner jag att den måste få nytt liv för att fungera för nya generationer. Idag använder vi kök i ett mindre hus på tomten.
Min sambo vill hellre bygga nytt än att renovera det gamla... men min dröm är att rusta och ta vara på det gamla huset och därför vill jag veta vad som är möjligt och inte.
 
Du måste nog förklara förutsättningarna lite mer och komplettera med bilder. Det går inte att bedöma i nuläget.

Men generellt sett går allting att fixa. Frågan är bara kostnaden i kronor samt kostnaden i ett eventuellt kraschat samboskap.
 
Om huset är välbyggt med ordentlig stomme på ordentlig grund går det säkert att renovera. Annars kan det vara värre. Vi behöver som sagt mera fakta
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.