O
ostberg: Jag kan inte publicera en bild men skicka via mail om ni vill. Hittade också vid ett besök på måleributiken en stor färgkarta för bets från Beckers, värt att kolla på. Jag använde nr 115 Modern Walnut från något som heter Zar, jag spädde den en hel del för att få en mkt tunn bets. Träet i mina bjälkar var lite rödaktigt och jag tror det kanske har påverkat slutresutatet en del.
8 svar · 6,4k läst
U
Ubbe: Ytterligare ett tips är att använda sig av en brandvakt, dvs en person till som enbart har till uppgift att brandbevaka under arbetet och även 1-2tim efter att arbetet slutförts. Det räcker med att det pyr ytterst lite i torrt virke inomhus för att det ska bli en mycket tydlig röklukt. Värmning mot "dolda" ytor och hålrum ska man dock undvika.
7 svar · 5,9k läst
J
jojjje101: Hej Jag har en skorsten som är ca 7-8 meter. Betalade ca18500:- då ingick. - tätning av skorsten med riktig keramisk massa (ej rör som minskar diametern på hålet). -ett sycke Roslagsspis. -montering av galler samt själva gallret på framsidan. -rör mellan skorsten och spis -detta var också vitt. Kanske inte helt billigt men då har jag garanti på 10år. Hade även jag en som provtryckte
4 svar · 14,8k läst
snickarboden
snickarboden: Den klassiska färgen varierar lite från typ av hus och ifrån landskap till landskap. Historiskt sett är det nog enbart herrgårdar som har haft ett vitt yttre så det kan kanske se märkligt ut på mindre hus. Personligen hade jag nog använt grått, vitt och svart för att skapa effekter men till syvene och sist är det stadsarkitekten och sen er smak som avgör. /Kent
2 svar · 5,4k läst
Sven
Sven: [citat] Du har en viktig poäng här. Väljer du rätt uppvärmningsmetod (läs VED) så finns ingen anledning lägga pengar på tilläggsisolering. Du kan helt enkelt öka energiförbrukningen och elda för kråkorna. Idag kan du enkelt köpa kapad kluven och torkad ved för under 40 öre kwh inkl moms (fritt tillverkaren, räknad på en pannverkningsgrad på 80%). Vid ett sådant pris får
23 svar · 10,0k läst
L
Lars-Erik: Visst. Maila bilderna till kopparbunke@telia.com //Lars-Erik
6 svar · 3,6k läst
BuDDHa
BuDDHa: [citat] jag överlever nog ;D Takkar för en i övrigt grymt bra länk..
8 svar · 7,0k läst
Sven
Sven: En annan firma http://www.spiskamin.com/index.php?page=1
5 svar · 9,6k läst
EB
EB: IKEA har också liknande knoppar: Knopp LINDSDAL 19,00 kr / 2 styck http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&productId=11252&langId=-11&parentCats=10110*10258 /EB
3 svar · 6,4k läst
K
kai_robert: Eftersom du gillar gamla, gedigna saker så skulle jag råda till att behålla om det finns någon möjlighet, jag tycker att det ger boendet lite mer "själ" om man har lite speciella platslösningar. Själv ska jag platsbygga garderober när jag renoverar vårat sovrum. Ska använda dörrar som jag sparade när jag rev snedgarderober (inga skjutdörrar här inte) och bygga lite typ
3 svar · 6,0k läst
P
pleximaster: Lerklinade tak tycker jag är väldigt vackra. Jag använder dock gips istället för lera eller löst bruk. Letar man kan man hitta vassmatta på med hönsnät på rulle, framförallt nere i Skåne. Spicka upp den i taket. Klina därefter med Gypsum naturgips ca 1-2 cm. Det är lättare än man tror. Det får helt rätt struktur, torkar snabbt, gips är också bra på att hålla fuktbalans och
9 svar · 6,2k läst
P
pleximaster: Tusen tack immobil! Men…!!!!!!! Det enda är att jag var där förra veckan och köpte en kamin men det var den där fruktansvärda snöstormen så jag ville bara skynda mej hem så jag gick inte in, bara betalade och slängde in kaminen och körde så snabbt som möjligt. Hur som helst jag hittar ju dit (borde ju göra det om jag fann stället i snöstorm.) Taxi-mjukost än en gång immobil
7 svar · 5,8k läst
K
kurt: Jag vill minnas att jag har sett ett reportage i en tidning (Hus&Hem?) om detta för ca 2-3 år sedan (konstnaden var ca 40-50 000). Jag har för mig att de skar upp tegelfogar innan de putsade för att möjliggöra en viss rörelse i väggen?
2 svar · 4,3k läst
S
Sara_B: Nu börjar det hända grejer! Hittade detta idag: http://www.handtrycktatapeter.se Äntligen lite bättre utbud, och så slipper man åka till Stockholm ;D!
3 svar · 9,5k läst
U
Ubbe: Tack för erbjudandet, men det blir kanske enklare att åka till Cramo :) Nu har jag fått lite idéer ai så projektet kan gå vidare.
4 svar · 13,1k läst
N
Niq: alla skall göra så att dom själva är nöjda. Då blir det bäst
16 svar · 6,2k läst
T
thrax: Det är furu. De har legat på tork utomhus på sågen, fukthalten när jag fick golven låg på cirka 15%. Sedan lades de i svärfars garage ordentligt ströade i cirka 1 månad. Sedan sommer de ha legat i huset drygt 2 veckor innan jag börjar lägga i köket. Jag har luftavfuktare som går cirka 15 timmar/dygn. (Man vill ju inte stressa virket heller) /THrax /inflytt i april
4 svar · 4,9k läst
P
pleximaster: Tack för bilderna Hans och P.O! mvh plexi
3 svar · 7,2k läst
K
KMN: Vet inte vilken ände av landet du befinner dig i men http://www.atra.nu/ är tjänstevilliga, priserna är dessutom rimliga. Mvh Martin
2 svar · 6,3k läst
Z
zajter: Hej Igen! Tack för svaren. MVH /Zajter
3 svar · 3,5k läst
B
billy_baver: Krypgrunden verkar vara i akut behov av tillsyn. Vilka insekter har gett sig på huset? Är angreppet "aktivt"? Gäller försäkringen för just dessa kryp? Grundsockelns sprickor begriper jag mig inte på. Men de verkar minst lika oroande. Jag gissar att du bör byta ut hela bottenvåningens golv med trossbotten och allt. Du måste dränera om huset utvändigt. Att vindsgolvet lutar märker du
3 svar · 6,8k läst
P
pleximaster: [citat] Ojdå‚ jag förstår… Bra att du vill återställa huset! Försök att hitta gamla bilder på huset så du kan bli inspirerad av dess orginalskick, sedan tycker jag att man själv kan få lägga dit och dra ifrån detaljer så man får sitt hus som man vill ha det. Speciellt när det gäller hus som redan har förvanskats. mvh plexi
4 svar · 9,2k läst
B
billy_baver: Det brutna takets historiska bakgrund heter bostadsbrist (för att nu inte säga bostadsnöd). Under 1900-talets första två, tre decennier blev det en hel folkrörelse att bygga en andravåning ovanpå små trånga torp. Ovanpå fick man en extra lägenhet till uthyrning eller nästa generation. Nya egnahem byggdes under samma epok efter samma mönster. Har ditt hus också haft ett extra kök
3 svar · 3,2k läst
Sven
Sven: Byggfabriken har en http://www.byggfabriken.com/
3 svar · 3,3k läst
J
jorwes: Hej, Håller som bäst på och fixar till en gammal spegeldörr. Karmen har gått förlorad så det blir till att bygga en ny. Är det ngn som har bra tips då det gäller att montera gångjärnen smärtfritt och fungerande? /Jögga
0 svar · 7,6k läst
B
billy_baver: Grattis, Explorer! Låter som du har hittat en pärla. Har du inte anlitat besiktningsman att gå igenom huset? Då bör du börja med att boka en sådan. Hans protokoll ger vägledning om husets svaga punkter och akuta behov. Om jag fattat det hela rätt har du hittat ett hus som redan befinner sig i originalskick. Det betyder att du missar det roliga att (nästan som en arkeolog) en brokig
2 svar · 3,8k läst
V
Verona: Vi har målat vårt kökstak med Gysinges matta linoljefärg och den passar jättebra där.....men jag skulle aldrig måla en möbel med den. Använd istället en vanlig traditionell linoljefärg som får en halvblank yta. Inte alls blank så att det stör. :)
5 svar · 41,7k läst
O
onkel: Tack, Gaia!
2 svar · 10,8k läst
O
Immobil
Immobil: [citat] Här är den: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1107335065 ;D
1 svar · 5,3k läst
C
carra: Var på Centrum för byggnadsvård i Gysinge i helgen o ställde samma fråga, svar: Om Du värmer med en speedheater ser Du om det fortfarande blöder trots att virket är gammalt, i mitt fall 75 år(har inte testat ännu).Blöder= då är det lack som gäller, eljest inte nödvändigt. Jag kommer dock att lacka " hängslen o livrem". carra ;D Ps Ett besök hos dem rekommenderas elller i vart
3 svar · 4,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.