2 285 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
"smet" på insidan av liggande timmer?
På insidan av de 3-4 nedersta stockvarven verkar det vara nån slags "smet" pålagd för länge sedan. Den är blå-grå i färgen och "armerad" med hackad halm eller liknande. Nån som vet vad det är och vilken nytta det gjorde/gör?
Min första reaktion i skumrasket var att det var mögel, men vid en närmare analys framgick att det inte alls var mögel, tack och lov.
Tack,
T
Edit: inser att en bild hade varit på sin plats här, kan kanske försöka ordna en imorgon
Min första reaktion i skumrasket var att det var mögel, men vid en närmare analys framgick att det inte alls var mögel, tack och lov.
Tack,
T
Edit: inser att en bild hade varit på sin plats här, kan kanske försöka ordna en imorgon
Med ledning av din beskrivning så låter det som lerklining. Det användes förr för att bl.a. täta mot drag.Mr_T skrev:
Vid närmare eftertanke tror jag du har rätt, har nog faktiskt stått och tittat på nåt liknande i Gysinge....
Nåja, "smeten" sitter under ett lager treetex så den får vara kvar. Var orolig att det var mögel som stack fram i nederkant, men ibland är man nojig i överkant...
/T
Nåja, "smeten" sitter under ett lager treetex så den får vara kvar. Var orolig att det var mögel som stack fram i nederkant, men ibland är man nojig i överkant...
/T
Klicka här för att svara