2 746 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Efterlysning: Söker gammal springventil
Samma tråd under värme/ventilation, men då grejen är över 70 år gammal provar jag även här......
Någon som har en gammal springventil att sälja ?
Springventil = den typen av friskluftsventil som fanns under fönsterbänkarna i hus byggda mellan 30-50 talet, oftast placerade rakt över elementen. Typen fanns i två utföranden, dels med skruvratt där fronten då åkte rakt ut samt en modell med kupad front som drogs nedåt.
Har för mig att måtten är runt 390-550 beroende på modell, tror att matrialet var förnicklad mässing med plåt. Tänkte öppna upp en pluggad ventil där plåt och ventilstycke har kastats bort. En del kallar också denna ventiltyp för "spaltventil".
Någon som har en gammal springventil att sälja ?
Springventil = den typen av friskluftsventil som fanns under fönsterbänkarna i hus byggda mellan 30-50 talet, oftast placerade rakt över elementen. Typen fanns i två utföranden, dels med skruvratt där fronten då åkte rakt ut samt en modell med kupad front som drogs nedåt.
Har för mig att måtten är runt 390-550 beroende på modell, tror att matrialet var förnicklad mässing med plåt. Tänkte öppna upp en pluggad ventil där plåt och ventilstycke har kastats bort. En del kallar också denna ventiltyp för "spaltventil".
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
http://www.byggigen.se/
har annons på 5 st i Stockholm sök på ventilation, ventiler...
har annons på 5 st i Stockholm sök på ventilation, ventiler...
Klicka här för att svara