2 335 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
schellackfråga, någon som vet??
Hej,
Jag har ställt denna fråga på färg o måla-forumet men det är nog bättre att fråga här istället;
Jag ska måla inomhus med linoljefärg och behöver schellackera kvistarna i panelen först. Har köpt schellack-flingor men kan nu inte hitta något "recept" på hur man blandar till det.( Om jag vetat att det var så svårt att hitta hade jag naturligtvis frågat i byggnadsvårdsbutiken när jag köpte flingorna, men jag trodde det skulle vara lätt att hitta i böcker eller på nätet...)
Alltså; hur mycket sprit tillsätter man för att lösa upp flingorna? Härten flingor/hältften sprit och låta det stå ett dygn...eller... ? :-?
M v h Jennie
Jag har ställt denna fråga på färg o måla-forumet men det är nog bättre att fråga här istället;
Jag ska måla inomhus med linoljefärg och behöver schellackera kvistarna i panelen först. Har köpt schellack-flingor men kan nu inte hitta något "recept" på hur man blandar till det.( Om jag vetat att det var så svårt att hitta hade jag naturligtvis frågat i byggnadsvårdsbutiken när jag köpte flingorna, men jag trodde det skulle vara lätt att hitta i böcker eller på nätet...)
Alltså; hur mycket sprit tillsätter man för att lösa upp flingorna? Härten flingor/hältften sprit och låta det stå ett dygn...eller... ? :-?
M v h Jennie
Ett tips köp gran till inomhuspanel, lister foder mm då behöver man inte schellacka kvistarna eftersom gran inte blöder på samma sätt som furu.jennieb skrev:
Skönt att slippa ett extra moment
Ska man täckmåla spelar det ju ingen roll om man har gran el fur.
Ang om man ska ta schellack till granpanel; det verkar sägas olika om det där. På tex Ottossons färgs hemsida kan man tolka det som att man ska "schellackera" vid all inomhusmålning om man målar med deras linoljefärg. Min sambo sade som du, att det är bara tall som behöver schellack.
På övervåningen har vi vankantade tallbrädor som tak, så där behövs schellack i vilket fall.
Jennie :
På övervåningen har vi vankantade tallbrädor som tak, så där behövs schellack i vilket fall.
Jennie :
Medlem
· Västra Götaland
· 132 inlägg
Jag köpte färdigblandad schellack hos min färghandlare - en alldeles vanlig färghandlare, ingen byggnadsvårdsbutik eller så. Den färdigblandade schellacken var hur lättanvänd som helst. Torkade på nolltid efter att jag målade med den. Har du testat det?
Klicka här för att svara