M
Jag har köpt ett gammalt timmerhus fråm 1800 talet som är ombyggt i omgångar.
Timmret är klätt med enbart träskivor eller/och panel på insidan.
På utsidan  är det panel på timmret och sedan 50 talet satte dom på stora etternitskivor (ca:1*1,5m) med en tjock tjärpapp under (typ yttertakspapp). Inga reglar utan etterniten är spikad direkt på panelen. Jag har varit bort med någon platta på norrsidan och panelen under ser frisk ut.
Min fråga är kan jag regla upp och spika ny panel på etterniten eller måste den bort ?
Tar jag bort etterniten och pappen så kommer ju den gamla panelen fram och då kan jag ju använda den men har pappen och etterniten någon energisparande effekt ?
Väggarna mäter idag totalt ca: 20 cm men ingen issolering är det någon ide att tilläggsisolera också ?
Måste man regla ut för nya ytterpanelen även om man använder falu rödfärg (den andas väl) ?
Är eternitplattorna täta så det kan uppstå mögel i väggen om man lämnar kvar dom ?
Tack för en mycket bra sida

Hej

Det finns olika syn på om eternitplattor är diffusionstäta eller ej (släpper igenom fukt).
Jag är av den åsikten att det ska bort på våran kåk, oavsett. Det kommer inte kännas bra att stå och spika på läkt och panel (om den nu måste bytas) på eterniten eftersom damm frigörs då.
Så fort man ska borra ett hål i kåken så frigör man ju dammet.

Pappen och eterniten har ingen energisparande effekt eftersom det inte är isolering.
Möjligen hjälper vindpappen lite mot drag, men timmerstommen ska vara tätad varje varv med troligen lindrevning så det ska inte dra ändå.

Om du ska klä av stommen så tycker jag att du bör regla på timret, sätta på vindpapp och sen sätta en panel så du får lite luftning bakom panelen. Slamfärgen andas nog men jag tycker iallafall det känns säkrare med en luftning bakom mot timret.

Timret är så tjockt att du inte tjänar så mkt. på att tilläggsisolera, du kommer snarare då riskera mer fukt och rötskador som följd.
Titta på vindsisoleringen istället, så kanske du ändrar uppfattning.

Vi isolerade våran vind och det blev en enorm skillnad. Vi lider endast av golvdrag på nedervåningen men det beror på isoleringen och golvkonstruktionen.

Ta inte mina råd på blodigt allvar då jag inte är en byggare, utan lärt mig genom att prata med folk samt kommunicera på detta forum.

Lycka Till

M
Tack för så snabbt svar.
Ja det är lindrev och vinden har idag ca: 35 cm kutterspån och övervåningen är byggd med längsgående (efter långsidorna) förråd/klädkammare utan uppvärmning som håller låg temperatur.
Låter det lite med 35 cm kutterspån ?
Du tycker altså att det är bäst/säkrast att klä av hela stommen även den innersta panelen ?
Huset är byggt på en sluttning och det är utgrävt på 50 talet en källarvåning under drygt halva huset med pannrum (jordvärme och ved) och tvättstuga, garage och matkällare så golvet klarar sig under den delen. under den andra delen så är det ståhöjd så jag kan även isolera underifrån om det skulle bli aktuelt.

Var försiktig med den där yttertaksliknande pappen - den enda större rötskadan vi hittat på vårt hus är delvis orsakad av liknande, alldeles för tät papp. Eftersom fönsterblecken är felmonterade rinner en del av regnvattnet genom dom, och vidare ner mellan timret och träpanelen. Och just under fönstren har någon - i all välmening förstås - därför försökt skydda timret genom att sätta sådan tjock papp mellan timret och panelen (hade ju varit väldigt mycket bättre om man åtgärdat fönsterblecken istället...). Men det som händer är förstås att vattnet kryper in bakom pappen ändå, och eftersom den är så tjock så hålls den istället kvar där.

Mitt tips är därför att undersöka timret bakom pappen - om du har någon skada eller konstruktionsmiss som gjort att vatten kunnat ta sig in bakom den.

Själv bor jag sedan i somres i ett timrat hus helt utan tilläggsisolering i väggarna och t.o.m. utan vindpapp (förutom takpappen under fönstren då), och det går utmärkt hittills. Fast vinden är förstås hyfsat isolerad och alla de gamla fönstren är i bra skick.

Det finns många gamla diskussioner här på forumet om hur man ska/inte ska isolera och täta gamla hus.

Vi hade mellan 15-30cm kutterspån och det var för lite. Vi la på 35cm cellulosa eftersom den har ungefär samma förmåga att ta upp och släppa fukt. Vi behöll kuttern i botten eftersom den var torr och fin.

Resultatet blev att vi kunde komma upp i 18-20 grader på övervåningen. Innan glödde elementen men det blev inte mer än 14 på övervåningen.

Jag tycker inte du ska ta bort innersta panelen om den är frisk.
Då kan du säkert använda den efter du målat på den.

Men om du ska sätta på ny panel så skulle jag ta bort allt intill stommen.
Tycker inte det känns bra att bygga på och bygga på.
Då blir fönstersmygarna 1 meter snart ;)

Jag tror inte att det går att spika i Eternit utan att den spricker. Vi håller på att ta bort våran och det är i princip omöjligt att få loss hela skivor. De är väldigt spröda.
Så om man ska regla på Eterniten måste man borra = damm = farligt.
Jag röstar på att ta bort Eterniten oavsett hur ni sedan löser den nya fasaden på huset.

I Stockholm finns ett par soptippar som tar emot Eternit gratis om man packar den i säckar och skriver Asbest på. Kolla upp detta i din kommun om du ska ta bort den.
En sak till: Den är skittung. Det är platt betong. På vårt lilla egnehem räknar vi med 1,5 ton Eternit. Pust.

:-X Ulrica

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.