Hej,

Herrgårdspanelen som förre ägaren spikade på vårt 20-talshus är ganska risig på sina håll och jag funderar på att byta den inom några år. I så fall till lockläktpanel, som huset har haft från början.

Nu till frågan:
När jag går runt i grannskapet och ser på andra 10-20-30-talshus med lockläktpanel, så har en del av dem knutbrädor och en del inte, och det är svårt att avgöra vad som är original och inte.
Så: Är det någon som vet hur det ursprungligen brukade vara på 20-talshus med lockläktpanel - ska det vara med eller utan knutbrädor?

Vårt hus, en sk. norrbottensgård (se bild) är flyttat och nyuppfört i slutet på 1800-talet tror vi. Knutarna är där inbyggda i bakom handbilade runda stockar och dessa i sin tur flankeras på båda sidorna av knutbrädor. Hur mycket original det egentligen är kan jag inte svara på. Min gissning är att dessa är åtminstone 50 år gamla (av skicket att döma). Tyvärr syns det inte så väl på bilden.

http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=11933

Jag har sett 3 olika alternativ
Knutbrädor, panelen ihop i hörnen utan knutbrädor, Lock listerna ihop i hörnet som en slags knutbrädor.

Har lite känslan att utan knutbrädor hör mer till funkisen men jag kan ju ha fel.

norrbottenstorpet skrev:
Vårt hus, en sk. norrbottensgård (se bild) är flyttat och nyuppfört i slutet på 1800-talet tror vi. Knutarna är där inbyggda i bakom handbilade runda stockar och dessa i sin tur flankeras på båda sidorna av knutbrädor. Hur mycket original det egentligen är kan jag inte svara på. Min gissning är att dessa är åtminstone 50 år gamla (av skicket att döma). Tyvärr syns det inte så väl på bilden.

[länk]
Vem satte dit markiserna....?!

Torpar-Karin skrev:
Vem satte dit markiserna....?!
Inte jag i alla fall. Men det blir varmare än 30 grader inomhus utan dem sommartid, så även om det kanske inte är tidsenligt så kommer markiserna att få finnas kvar. Väven är dock utbytt numera. Nya snören är också ditsatta (för jag antar att det var den observationen du gjorde ;) )

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.