Hejsan.
Jag och min sambo tänkte köpa ett fritidshus, och vi har hittat ett som vi verkligen vill ha. Huset har sina år på nacken (tidigt 1900) men förra ägarna har renoverat och rustat det väl. Mne en sak blir vi lite fundersamma över. Endel plankor på panelens västra sida har smulats sönder. Och pillar man på det så smulas det mer sönder (se bild).
Är det någon som vet vad det beror på?
Vi tror att det kan vara hästmyror eller liknande. Hur allvarligt är detta? måste panelen bytas eller kan den sitta kvar när/om myrorna har försnunnit?

Hjälp skulle upskattas enormt.
MvH Kristofer

• tr_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns två val.

1. Vänd på klacken och spring. (vanligast)
2. Ta dit anticimex för en undersökning, de kan ge ett intyg att det är ett gammalt angrepp alt. behandla huset och sedan ge ett intyg, om det skulle uppkomma framtida problem så är det ett försäkrings ärende där ni är skyddade av intyget.(mer eller mindre -> försäkringsbolag vill ju alltid lura en på pengar)

Det som kan vara jobbigt är om de har tuggat på något bärande ... bryt loss panelen (med ägarens tillåtelse) och kolla.

Henrik

det är fullt av hästmyror i kåken.. typiska myrskador.
en sak som är kul med hästmyror är att dom bara äter ruttet trä.. alltså>kåken är rutten så myrorna har ätit upp den... KUL... *NOT* >:( :(

Jag håller på trädgnagare, men det är samma sak med dem, de äter bara angripet trä, så någonstans är det/har det varit röta. Anticimex/Nomor är ett måste.

Tack för era svar. :)
Vi tänkte fortsätta att lägga bud på stugan. Och så fål vi se hur det går.
Men om det blir vi som får huset så kommer vi att ta dit anticimex innan vi skriver på papprena.

/ Kristofer

Om jag vore ni skulle jag försöka räkna ut varför det har blivit fuktskador också, för att få en uppfattning om ifall det är ett problem på en mindre del av huset, eller hela. Vad är det som gjort att fuktrhalten har blivit för hög, om så nu är fallet? Hur rinner ytvattnet? Har det stänkt pga dåliga hängrännor? Har det stått träd och buskar för nära? Är marknivån för hög? O.s.v.

Hej
Jag tycker att det ser ut som hästmyror och det har säkerligen varit fuktskador. Det ser ut på bilden som om man bara har målat över redan skadat trä. Bäst vore att inte köpa innan skadorna är fastställda och ev även lägga åtgärd med i köpkontraktet. Det är inget ovanligt att man får fuktskador på vissa delar på trähus och det mesta går att fixa.

Hästmyror är tex inte svårt att få bort. De försvinner med vanligt myrmedel. Fast de är snabba och jobbar så att du får fint trädamm som det du visar.
Fukten däremot kan vara mycket mer än det ni ser ytligt. Myrorna äter fort i rötat trä eller där det har funnits aktiv hussvamp, enligt vad jag har sett. Även andra slags myror kan förekomma!

Jag tror inte att det är vanlig trämask för dessa är mer vanliga innomhus än på ytterpanel. Dock kan de mycket väl finnas i huset om ni bor tex vid kusten. Lite trämask får man räkna med där och det brukar inte bli så stora skador som den på bilden. Det atr lång tid för trämasken att orsaka stor skada.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.