Jag står nu i valet att köpa ett torp som är från 1790talet i skapligt skick förutom att taket fått stå trasigt på ena sidan runt murstocken, vilket lett till att yterväggen och en timrad inneervägg fått rejält med vatten i sig. Nu till min fråga finns det något sätt att rädda huset eller är det ett fall för en grävmaskin? Skadan är ungefär på mittan av huset och alla stockar är mjuka från takfot till syl.

Allt går att laga på ett timmerhus :). Det är det som är så fiffigt. Tid och pengar skulle jag vilja säga. Att det är mjukt uppfrån och ner är ju inte bra men frågan är hur utbredd skadan är i sidled. Är anslutningarna dvs knutarna torra och hela osv? Lite mer info så kan vi tipsa.

Huset är ca 9m långt och på mitten går det en timmrad innervägg. Så där den knutraden kommer ut så är det dåligt,dvs knutarna från innerväggen och mitt på stockarna på långsidan,bredden på det skadade är ca 1.5m. Hela huset är i jätte bra skick i övrigt så jag vill inte släppa våran dröm om ett "fint torp" bara för skadan . Kan man såga bort det blöta och regla upp och sätta panel kanske?? Fast helst vill man ju ha det som det varit..

Det finns en uppsjö av timmermän i dina krokar som kan fixa det där i ett nafs

Inte regla. Låt en timmerman fixa det för stabilitetens skull. Skadan är inte så stor så det är ju värt det.

ok och tack. ska ringa en timmerman och höra efter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.