Hej, i vår trettitalslägenhet är flera innertak sänkta med gipsskivor och reglar (sammanlagt c:a 70 kvm: två rum, en stor och en liten hall och kök). Vi har kollat bakom gipsplattorna och till vår fasa upptäckt att alla gammal puts verkar vara nerknackad :@, så det är ett rejält jobb att återställa - man ser vassen överallt där vi kollat.
En kompis i motsvarande sits och takyta fick en offert på 100 000 bara för att plocka ner reglar och gipsskivor, och där är det bara måleriarbete som behöver göras sen. (Medan vi funderar på annan renovering också och inte har obegränsat med pengar)
Jag har inte tummen mitt i handen, men är ändå ovan vid stora projekt och undrar om det är rimligt att tänka sig att göra detta själv då? Hur får man ytan riktigt jämn?! I en tidigare diskussion var det också någon som föreslog att man skulle fixa rundningen mellan tak och vägg genom att typ rulla med en syltburk...

Har du inte tummen mitt i handen som du skriver och ex antal timmar till förfogande så går det ganska lätt (men det är ju lätt att prata japanska bara man kan det)

Börja med att spraya med vatten där du ska putsa, putsa bara några mm och låt det brinna sedan upprepas proceduren tills ni känner att det sitter uppe då kan ni stryka i alla gropar (fukta före, gärna efteråt också så brinntiden blir så lång som möjligt).

Sedan får man ju ta ställning till om man vill putsa på det eller lägga ett nät över som man bultar fast lite över allt med breda brickor.

Oavsett så är det till att putsa med en bredspackel (typ 200mm)ett par tre gånger till där man upprepar samma "fuktmoment"

Sen spackla med en bred bredspackel (typ 500mm) för att få det så jämnt som möjligt.

Nackdelen är att det finns ju ingen garanti för att putsen sitter kvar.:O

Enklast är ju stål och gips, men det var väl det ni hade redan förmodar jag.;)

Alt.2 att spruta på putsen. Klart först vatten sen putsen. Letade nyss efter en spruta men hittar inte den :(
Det är typ Texturfärgspruta där man kan vinkla hatten så att taket kan sprutas.
Jag har gjort det för många år sen och det funkade. Som /barajag/ skriver ska man taga det i omgångar. Sprutar du, har du större chans att vinkla det på olika sätt så att det fäster. Den sista biter tar du för hand med en bred spackel.

Metoden ovan är gammal. Ca 10-15 år. Det kan hända man kan göra det på ett bättre enklare sätt. Men för mig som amatör har det fungerat perfekt.

barajag skrev:
///
Är det bara du och jag som läser samma inlägg under samma tid? :D

kamilenski skrev:
Är det bara du och jag som läser samma inlägg under samma tid? :D

Har nog samma intressen. :wow:

Tackar!
men, barajag, jag funderar på att att du skriver att det bara ska vara nån millimeter tjockt när man börjar - det måste väl vara lite tjockare än så eftersom vassen är kvar (och väl bör vara det?).

- vad menar du med "stål och gips" - reglar och gipsskivor? Det är ju dem vi vill ha ner så att taket kan höjas till sin gamla höjd.

- Tycker sprutvarianten verkar sympatisk. Dags att fundera!

Sorgenfri skrev:
Tackar!
men, barajag, jag funderar på att att du skriver att det bara ska vara nån millimeter tjockt när man börjar - det måste väl vara lite tjockare än så eftersom vassen är kvar (och väl bör vara det?).
Att börja med nån mm till kanske fem sex mm. för att få något att fortsätta putsa på. Är man riktigt duktig kan man dra på mer, men ramlar nog ner mer än det sitter kvar. Ja vassen ska ju vara kvar.

Sorgenfri skrev:
- vad menar du med "stål och gips" - reglar och gipsskivor? Det är ju dem vi vill ha ner så att taket kan höjas till sin gamla höjd.
Jepp det jag menade, men förmodade att det var det ni hade.:)

Sorgenfri skrev:
- Tycker sprutvarianten verkar sympatisk. Dags att fundera!
Ja får du tag på någon som hyr ut putssprutor så är ju det nog det bästa om man skyddar väggar osv, tänkte bara att de som är något att ha är ganska dyra plus att ni behöver en kompressor. Ibland när man kommer med liknande förslag så brukar folk dra öronen åt sig för de har inte de verktygen därav min beskrivning hur göra, med enkla medel.:rolleyes:

Gör som man gjorde förr. Kalkputs som läggs på i minst två lager. Man trycker upp första lagret, utstockningen, kalkputs med "skånskan". När det torkat putsar man av med en tunnare och finare kalkputs, och brädriver det slutligen. När allt är klart avfärgas det med limfärg. Så har det sett ut i ditt hus och det är väl kul att göra det rätt.

Har man inte putsat förr är tak lite svårt att börja med.
Man kan i alla fall pensla på (efter att ha vattnat) ett lager med utspädd kalkputs med kalkpenseln, det hjälper att få dit det första.
Jag har sett trattsprutor till uthyrning, det verkar vara bra för att slå på putsen utan att behöva vara expert, speciellt här i tak.
Det finns också en maskin som är vanlig i frankrike, Tyrolienne kallas den, Tyrolerskan.
Ingen kompressor behövs och den gör ingen putsdimma.
En grov metallborste roterar i en låda där den hämtar puts, den tar emot en axel för att sedan spjonga och skvätta ut putsen som appliceras i tjockare droppar.
Man slätar sedan av, annars ser det ut som "pizzamålning" och det är det den används till egentligen: http://www.latyrolienne.com/pdf/SystemeD_avril_2002.pdf
Olika storlekar finns, från 15euros.
Översätt med Google om du är nyfiken.
Såg att det säljs putssprutor där för ca 850kr...

Det sista inlägget får mig att gå tillbaka till ruta ett, dvs en undran om man ska ge sig in på detta. Men vi får se, det låter i alla fall spännande! Tack ni som svarat.

Jag har putsat åtskilliga kvadrat i mina dagar som murare men tak är det jäkligaste av allt, inget som jag rekommenderar till nån som inte vet hur man gör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.