Vi har ett gammalt trähus (1830-1870) i Bohuslän, där vi håller på och flyttar köket och i samband med det gräver upp en grav genom hela huset för avlopp och vatten.

Granitgrund runt huset och stenmur under hjärtväggar, skorsten i mitten av huset.

I stora delar av huset ligger det dubbla stockar som bjälklag korslagda i sand/sågspån/eneruskor/porslinskärvor/sten/jord. Efter att ha sågat av ett par kan vi konstatera att virket är så hårt att tigersågen kvider och att de är i allmänt gott skick.

I nuvarande tvättstuga har man dock valt en annorlunda lösning, där är det 20-30 cm luftspalt mellan mark och golv och översta stocken och undre stocken är delvis frilagd från sand. Sedan har man valt den ovanliga metoden att ha (från översta lagret och nedåt): Plastmatta, masonit, träspont (ca3,5 cm tjock) spikad i varandra och bjälklaget. Bjälklag i form av timmer, mellan bjälklag ligger det plast och ovanpå plasten 15 cm gul isolering. Isoleringen är från augusti 1969 enligt följesedel vi hittade inbäddad i isoleringen. Torrt och fint i övrigt.

Men det verkar fungera bra, nedersta stocken är dålig i nedre ytterkanterna med spår av skadedjur och fukt men i stort sett bra. Nu till frågan. Det är ett jävla luftdrag i grunden och jag funderar på att isolera på ett enkelt sätt ut mot granitblocken. Tänkte i princip ta någon form av isolering och putta ut mot kanten för att minska draget men fortsätta ha det som det är i övrigt. eftersom det verkar fungera hyggligt sedan -69.

Finns det någon form av isolering som är lite mer fukttålig och enkel att hantera? Vad tror ni om lecakulor? Eller cellplast i småportioner?

Finns det intresse av det kan jag även tänka mig att lägga upp några fotografier för att bygga på den gemensamma kunskapen... ;)

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.