Hej!
Jag vill låta bygga bort kattvindar samt ca 5 meter av en bärande vägg, vad jag antar är "hjärtväggen", i mitt trähus byggt 1969. Jag känner mig dock lite vilsen i hur jag ska gå tillväga för jag är inte så kunnig i detta. Om jag förstått det rätt när jag googlar så behövs bygganmälan till Stockholms stad och ritningar för hur väggarna ska avväxlas. Ett byggföretag jag frågade menar att det är ovanligt att anmäla invändiga arbeten till kommunen och att jag kan kontakta en arkitekt "om jag känner att jag vill ha ritningar".
Har ni några ideer om hur jag bör tänka? Bör jag kontakta en konstruktör/arkitekt separat eller behövs det ens? Finns det företag som kan ta hand om allt inkl ritningar och anmälan om det behövs?
Jag bifogar ritning så ser ni vilka väggar jag menar.

• Arkitektonisk ritning av en byggnad med röda cirklar markerande specifika sektioner eller detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om kattvindarna ska öppnas upp och de vertikala reglarna ska bort så bör du kontakta en konstruktör. Takstolens verkningssätt förändras så det kommer behöva växlas av. Dessutom hänger även bjälklaget upp i de vertikala reglarna så effekten på bjälklaget behöver även kontrolleras. Utan att veta hur grunden ser ut så skulle jag försöka korta ner öppningen i hjärtväggen, 5m är långt och balkdimensionen kommer sannolikt bli tråkigt stor.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.