Hej,
Jag hoppas att detta är rätt del av forumet, trots att det handlar om beräkningar i den mindre skalan. Det gäller främst dimensionering och delvis även infästning av konsoler till en stor badrumskommod i terrazzo.

Lite beroende på utformning så beräknar jag att den kommer att landa på ca 65-75 kg. Sedan behöver den givetvis klara ytterligare belastning om någon skulle luta sig/hänga sin på kommoden eller om exempelvis ett barn skulle klättra upp på den.

Konsolerna behöver med andra ord vara rejält kraftiga i godset, antar jag.
Det jag undrar är hur kraftiga?
Och hur dessa på mest effektivt sätt utformas och fästs in i vägg?

En ytterligare utmaning är att vi inte vill att den bygger ner för mycket. Vi har nämligen bara 160mm i höjd att spela med. Allt under den höjden blir synligt då kommoden är tänkt att hänga fritt. Jag tror att det framgår av bifogad ritning hur jag menar. Jag vill alltså inte att konsolen i sig ska sticka ner för mycket under kommoden och synas om man står lite på håll. Det vore givetvis bättre om den kunde få vara högre med bättre anläggningsyta mot vägg men är det möjligt att hålla den inom 160 mm vore det såklart toppen. I värsta fall, om ni inte tror att det håller, så kan vi väl gå ner några cm till och fortfarande hålla de relativt dolda.

Bakre väggen består av konstruktionsbetong, tätskikt, fästmassa och 12mm terrazzo ytterst (Håller den för trycket/kraften från konsolerna?). Sidovägg i klen regelkonstruktion.

Utöver denna kraftiga konsol så skulle vi också behöva ytterligare en till en underhylla. Denna är dock tillverkad i lackad MDF, så vikten i sig är inte särskilt hög. Däremot så måste den klara att ex. ett lite större barn lyckas ställa sig på skivan i framkant till exempel. Här är det tyvärr samma sak att vi har minimalt med höjd att röra oss med pga. rör som går väldigt nära under hyllan. Denna skulle därför behöva vara endast 60-70mm hög närmast vägg och smalare längst ut. Den kanske exempelvis kan tillverkas som ett U enligt önskade mått? Se skiss hur jag tänker mig spontant. Ni får gärna föreslå en bättre lösning här också om ni har andra idéer.

Som sagt, idéer på hur denna bör utformas mottages tacksamt. Jag räknar med att behöva hitta en smed för att låta tillverka dessa specifikt för mitt ändamål. Då behöver jag ta fram en skiss eller ritning för detta, som utgångspunkt, men jag är tyvärr inte kapabel till att räkna på eller uppskatta något som detta.

Tack på förhand!
Mvh,
Jesper

Teknisk ritning av handfat, toppvy och sektionssnitt med mått och anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning av badrumsmöbler, förvirring markerad med frågetecken, måttangivelser och detaljbilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som kan rekommendera vart man ska vända sig för att reda ut en sån här fråga?

Trevlig helg!

Vad är det för kommod? Är den tillräckligt formstabil i sig själv eller kommer konsolerna vara en del av kommodens konstruktion?

Hej,
Det är en kommod av sten, eller egentligen terrazzo. Den är limmad och formstabil i sig så den behöver ingen ram eller dylikt att vila på utan jag har tänkt mig 3 upplag/konsoler som får vägas in och bära tyngden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.