Hej!

Ska sätta upp 2 hyllor på en gipsvägg, tanken är att det ska vara böcker på dem. Nu undrar jag, vad är det bästa, att fästa konsolerna i plåtreglarna (har en scanner, så har hittat och markerat dem) med plåtskruv eller direkt i gipset med typ molly/expander, ankarskruv, skivankare eller toggles?

Var förbi Bauhaus och Clas Ohlson härom dagen och passade på att fråga där, men på ena stället rekommenderade de reglarna och på de andra sa de att undvika reglarna och sätta i gipset med expander... Har även googlat som en galning och inte hittat ett tydligt svar.

Det är enkelgips, med reglar var 450:e mm och konsolerna är Pythagoras Maze-konsoller, som fästs i tre punkter (https://royaldesign.se/pythagoras-konsol-2-pack#/166252). Min ursprungliga tanke var att sätta två skruvar i plåtregeln med självborrande skruv (tänkte förborra) och fästa den tredje punkten med ankarskruv i gipset. Hyllorna var tänkta att vara 900 mm långa (anpassat efter reglarna) och 200 mm djupa och tänkte ha fyra konsoler per hylla, men om det är så att man inte ska fästa i plåtreglarna kommer hyllorna nog blir lite längre.

Undviker helst expanders eftersom de känns som att de gör störst skada på väggen (bor i hyresrätt), men har både ankarskruv och expanders hemma.

Mina frågor är alltså, är det en bra idé fästa i reglerna och om man ska fästa i gipset, vad är bäst att använda då?

• Schema över vägg med utmarkerade plåtreglar och Pythagoras Maze-hyllkonsoler placerade 450 mm isär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall du fästa i reglarna måste du ha en skruv anpassad för plåtregel. Jag hade fäst i gipset med expander.

Jag hade fäst 2 skruvar i regeln per pyramid, känt efter hur stadigt det blir, och sedan satt en skruv i tredje hålet i gipset som "dekoration". Med c/c 450 måste det räcka......

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
om du skruvar i plåtreglarna så ingen självborrande skruv och inte förborra ,använd en vass träskruv tex gipsskruv för trä

• Gilla
Pantalaimon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.