Byggahus.se
I vilket skede kan man egentligen riva strävningen av stommen vid ett husbygge? Säg att huset är rektangulärt med endast bärande ytterväggar och fackverkstakstolar. Ytterväggarna består av stående 45x170, taket är klätt med råspånt. Om väggarna är färdig mot utsida, klädd med vindduk, läkt och panel och taket är tätt med råspånt och papp. Kan man då riva all strävning av stommen? Alltså både diagonalsträvning och strävorna in mot grunden. Jag har diskuterat detta med ett antal snickare men ingen verkar egentligen ha några raka svar. Min tanke är att man inte har uppnått någon vidare skivverkan i ytterväggarna och att dom därför inte är stabila mot horisontalkrafter från tex vind. Eller är dom tillräckligt stabila när panelen är på? Om man använder sig av utegips, anses stommen vara tillräckligt stabiliserad för att riva strävor när utegipsen är på? Blir inte riktigt klok på det här med vindlaster och jag vet inte om jag överdriver vindpåverkan på ett småhus så all input mottages tacksamt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.