Vi har ett enplanshus från -88 vinkelhus. Alla ytor är fyllda till bristningsgränsen så önskan om mer yta är stor!
Eftersom en flytt och byta hus inte är aktuell av olika orsaker så återstår bara att hitta på ett sätt att bygga ut/om. Det här visar sig också ganska problematiskt då vi helst av allt bara vill ha ett rum till. Lite dumt att lyfta hela taket och lägga på en våning till bara för det! Att bygga ut huskroppen blir också svårt eftersom tomt och hus är inklämt i ett villaområde som inte medger vilka "husformer" som helst!
Nu har då tanken slagit oss att inreda ett större rum på befintlig vind! Vet inte om detta är möjligt i ett enplanshus dock. Har ni ideèr eller erfarenheter av liknande. Vår tanke är att göra en trapp upp till ett slags loft där ett större (åtminståne till golvytan) rum inredes. Det skulle krävas att takstolar måste göras om samt regla, isolera etc..... Min första tanke är att det kanske är det billigaste sättet att få ett rum till.
Vad tror ni? Är det rimligt? Vad kan det kosta om byggare skall göra allt utom finliret?