12 787 läst ·
15 svar
13k läst
15 svar
Slät innomhuspanel?
Sida 1 av 2
Bygger en ny vägg i källaren. Har börjat leta efter en panel som ger intrycket av välvårdad bräd-/plankvägg. Söker helt enkelt en panel som är hyvlad och spontad men helt utan fasar, kanter och krussiduller. Jag vill bara ha en naturlig torkspringa.
Jag tycker mig ha sett en sådan panel i en katalog någon gång. Men tre brädgårdar i rad säger nej - det har vi inte.
Vänd 120mm råspont ha någon sagt, men jag tycker det verkar svårt att hitta snygga exemplar i brägårns bröt. Dessutom är det ju inte helt torrt, så det lär ju krympa om man inte kan ha det ligga inne några veckor.
14mm furugolv börjar kännas aktuellt - men hittar bara 112mm breda som går att lösa inom budget (149:-/m2) 162mm skall de ha drygt 400:- för....
26mm furugolv finns ju bredare för samma pengar, men blir det inte en väldigt rejäl vägg?
Några förslag?
Jag tycker mig ha sett en sådan panel i en katalog någon gång. Men tre brädgårdar i rad säger nej - det har vi inte.
Vänd 120mm råspont ha någon sagt, men jag tycker det verkar svårt att hitta snygga exemplar i brägårns bröt. Dessutom är det ju inte helt torrt, så det lär ju krympa om man inte kan ha det ligga inne några veckor.
14mm furugolv börjar kännas aktuellt - men hittar bara 112mm breda som går att lösa inom budget (149:-/m2) 162mm skall de ha drygt 400:- för....
26mm furugolv finns ju bredare för samma pengar, men blir det inte en väldigt rejäl vägg?
Några förslag?
Vi har sk slätspont, konstigt att inte byggarn hos dig har det. Vi köpte det påSandåsa i strängnäs direkt från hyllan. Kostar väl runt 25% mer än råspont.
Bilden är inte superbra, men du kan kanske ana dig till hur den ser ut (i taket alltså).
Vår är lackad med en vitpigmenterad mattlack.
Men bredden är som "vanlig" råspont. Alltså mindre än en dm (täcker 8 cm???)

Bilden är inte superbra, men du kan kanske ana dig till hur den ser ut (i taket alltså).
Vår är lackad med en vitpigmenterad mattlack.
Men bredden är som "vanlig" råspont. Alltså mindre än en dm (täcker 8 cm???)
Egentligen är det väl bara att vända den hyvlade sidan utåt på råsponten. Slätspont är ju spontat virke med 4 hyvlade sidor, medan råsponten har tre hyvlade sidor och en sågad.
Det som är bättre med slätsponten är att man har två sidor att välja på om det är fulkvistar osv..
Det som är bättre med slätsponten är att man har två sidor att välja på om det är fulkvistar osv..
Jag stod nyss på övervåningen i garaget och betraktade undersidan av taket tänkandes på denna tråden !
Skulle gissa på att råsponten görs av "skräpvirke" såsom gallring i tallplantering utan övervallade torrkvist eller topputbyte från större träd........
Var mycket urslag, torrkvist och vankanter !
Skulle gissa på att råsponten görs av "skräpvirke" såsom gallring i tallplantering utan övervallade torrkvist eller topputbyte från större träd........
Var mycket urslag, torrkvist och vankanter !
Råsponten har jag redan släppt eftersom det inte verkar vara möjligt att få ut tillräckligt snygga bitar.
Men det där med slätspont verkar ju spännande, jag befinner mig dock tydligen i någon slags mörk zon vad gäller brädgårdarna sortiment. Så - någon som vet en brädgård som har slätspont i södra delarna av Stockholms län, eller så. Jag rör mig runt Södertälje.
Men det där med slätspont verkar ju spännande, jag befinner mig dock tydligen i någon slags mörk zon vad gäller brädgårdarna sortiment. Så - någon som vet en brädgård som har slätspont i södra delarna av Stockholms län, eller så. Jag rör mig runt Södertälje.
Jag kan rekommendera Sandåsa i Strängnäs.
Det tar dig cirka en halvtimma från Södertälje.
Åk mot Strängnäs och sväng i Malmköping, där det är skyltat Stallarholmen. Sedan är det bara några hundra meter, och en vänstersväng, så är du framme.
Ring och kolla att de har först är alltid ett bra råd
0152-331900
(Nej, jag har inga aktier... Men de är värda lite gratismarknadsföring)
Det tar dig cirka en halvtimma från Södertälje.
Åk mot Strängnäs och sväng i Malmköping, där det är skyltat Stallarholmen. Sedan är det bara några hundra meter, och en vänstersväng, så är du framme.
Ring och kolla att de har först är alltid ett bra råd
0152-331900
(Nej, jag har inga aktier... Men de är värda lite gratismarknadsföring)
Ha!
Blev extra konfunderad då jag insåg att Sandåsa var leverantör till min närmaste bygghandel. Tog därför en noggran fredagspromenad genom virkesförrådet och se, spontat hyvlat virke, helt enkelt önskemål, flera fack, en våning upp.
Gick in till säljarn och spände ögonen i honom, med artikelnumret i högsta hugg. "Jaha - du menar golvträ, ja det skulle ju funka" blev svaret. Språkförbistring altså.
Återstår bara prinsessan och kungariket så skall nog detta projektet gå vägen.
Blev extra konfunderad då jag insåg att Sandåsa var leverantör till min närmaste bygghandel. Tog därför en noggran fredagspromenad genom virkesförrådet och se, spontat hyvlat virke, helt enkelt önskemål, flera fack, en våning upp.
Gick in till säljarn och spände ögonen i honom, med artikelnumret i högsta hugg. "Jaha - du menar golvträ, ja det skulle ju funka" blev svaret. Språkförbistring altså.
Återstår bara prinsessan och kungariket så skall nog detta projektet gå vägen.
Hade en liknande frågeställning för något år sedan.
Om jag minns rätt så är en annan väsentlig skillnad mellan råspont och slätspont, frånsett hyvlat på 3 eller 4 sidor, virkeskvaliteten.
Råspont är i princip alltid kvalitet V (kvinta) medan slätspont är III eller IV.
Slätspont, om än dyrare, är förmodligen att föredra i synliga inomhuspartier vill säga
Om jag minns rätt så är en annan väsentlig skillnad mellan råspont och slätspont, frånsett hyvlat på 3 eller 4 sidor, virkeskvaliteten.
Råspont är i princip alltid kvalitet V (kvinta) medan slätspont är III eller IV.
Slätspont, om än dyrare, är förmodligen att föredra i synliga inomhuspartier vill säga
jag tror att massiva furugolv är det bästa alternativet. Finns i alla tänkbara dimensioner, använder man andrasortering eller Byggmax så blir priset rätt ok också.
En stooor nackdel med att använda råspont eller något annat virke som ligger på hyllan på brädgården, det är att det kommer torka något förbaskat. Golvplanken man köper är ju vakumförpackade och torkade till 6-8%.
En stooor nackdel med att använda råspont eller något annat virke som ligger på hyllan på brädgården, det är att det kommer torka något förbaskat. Golvplanken man köper är ju vakumförpackade och torkade till 6-8%.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 173 inlägg
Vill man ha intrycket av en "välvårdad bräd-/plankvägg" är väl nertorkade golvplankor lite väl perfekta. Det blir väl knappast något liv i den väggen? Snarare som en golvvägg. Att slätsponten lämnar en glipa mellan brädorna är något som förstärker intrycket av "plankvägg".MathiasS skrev:jag tror att massiva furugolv är det bästa alternativet. Finns i alla tänkbara dimensioner, använder man andrasortering eller Byggmax så blir priset rätt ok också.
Råspont är kass eftersom den inte är dimensionshyvlad på den sidan man vill lägga inåt. Det blir buckligt och ibland svår att få ihop. Hyvlingen på råspont har som enda funktion att brädorna skall ligga jämnt mot underlaget och att not och fjäder skal passa i varandra.
Nåväl. Som tur är har vi olika smak. Annars vore diskussionen död.