P
Hej nu skall äntligen det gamla köket bort :)
Jag kommer börja med att ta bort en bärande vägg för att få köket större. Så nu har jag lite frågor om detta, som skulle vara kanon om ni ville hjälpa mig med!

Vilken storlek på limträ behöver jag till min vägg?

Längden på limträbalken blir ca 5,07m
Höjden på limträpelarna blir ca 2,40m

Jag bor i ett hus med platt tak, med takpapp på. Det är enplanshus med betongplatta. Byggår -74.

På bilden ser ni väggen som skall bort: Rödmarkerad :D

MVH/Dadde

1. bild saknas
2. Var i landet bor du? Det är en rätt avgörande faktor iom skillnaden i snötäcke mellan ystad och gällivare

Det finns ett beräkningsprogram för limträbalkar att ladda ner på http://www.moelventoreboda.se. Det kan kanske vara till någon hjälp.

P
mats_o skrev:
1. bild saknas
2. Var i landet bor du? Det är en rätt avgörande faktor iom skillnaden i snötäcke mellan ystad och gällivare
1: Jag har försökt lägga in bilden, men vet inte riktigt hur man skall göra för det fungerar ej, det står att det är fel format?????? Har använt en digitalkamera och försökt minska ner den i "paint". Tips på vad jag kan göra........

2: Jag bor i härliga Göteborg :D

MVH/ Dadde

Dadde skrev:
Jag har försökt lägga in bilden, men vet inte riktigt hur man skall göra för det fungerar ej, det står att det är fel format?
Har du sparat den i ".jpg"-format då? Bilder med ".bmp"-format går inte att lägga in i forumet.

P
bild........

• kk3_002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du ovanför väggen? Det bästa vore om du hade en sektionsritning som visade hela konstruktionen. För att kunna beräkna limträbalken måste du veta vilka laster som idag tas ner i den bärande väggen.

/Lars

P
Har ingen riktig ritning att få tag i. Men taket är platt och väggen är reglad med 9.5cm x 4,5cm tror jag med 60cm mellamrum, räcker det att veta?

Kan ni tipsa om ett bra ställe där jag kan köpa limträbalk billigt i göteborg?.

MVH/ Dadde

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.