Vi ska sätta stående pärlspont på väggarna i vår trappa. Nu undrar jag:

Vilka dimensioner finns och vad rekommenderar ni?

1. Bredd. Vilka bredder finns normalt att få fatt i? Finns det förresten alls "dubbelspårig", eller vad det ska kallas, att få fatt i nuförtiden? Alltså som ser ut som två pärlspontsbrädor på varje bräda. Och finns det i så fall bara som specialbeställning? (Vi har sådant i flera av taken i huset.)
2. Vilken tjocklek är att rekommendera? Uppe på ovanvåningen, där vi har liggande panel av råspont, har vi 17 mm tjockt. Vilka mått finns på pärlspont?
3. Längder... Säljs pärlspont bara i färdigkapade paket, och hur långa är brädorna då? Eller går det att få fatt i i riktiga bygglängder (somt vanligt virke)?

Var ska man köpa sin pärlspont, och varför?
* Hur pass varierar priserna?
* Hur varierar utbudet? Var har vi bäst valmöjligheter?

Om sedan någon har något annat klokt att tillägga, så varsågod :-)

Jag tycker allmänt att pärlspont har för bred pärla idag än "förr i tiden". Letade därför runt en hel del innan jag fann jag var ute efter på grossisten Timber i Göteborg. De hade en pärlspont med rätt brant fasning ner till pärlan som i sn tur var runt 4mm. De påminde mycket om de spont som tillverkades på 20-30-talet.
Måtten var 13x95, byggbredden 85mm. Längderna finns i 360, 420, 480 och 540.

Skall försöoka fixa lite bilder.

Pärlans storlek beror helt på vilken tid man hämtar pärlsponten från. På landet har vi en pärla (och en spont) som är betydligt bredare än den man hittar på Beijer eller Byggmax. Den är också bredare som sådan och tjockare. Den är 6" 3/4" dvs. drygt 150mmx17,58 mm och härrör från perioden någon gång mellan 1860 och 1890, mer exakt vet vi inte ännu. Enligt uppgift ska det ha funnits pärlspont 8" 1", dvs. drygt 203mmx25,4mm. (Den generella regeln verkar vara ju äldre pärlspont desto bredare och tjockare. Det finns ju pärlsont som är gjort på 2" 3/8", dvs. drygt 50mmx 9,5mm. Finns t.o.m. ner mot 7mm!)

Men om det är 20-30-talssponten men är ute efter är förstås den sponten helt fel, då, på 20-talet, var den ju smal, och pärlan väldigt liten, och förekom ju ofta i dubbelspontat utförande. Jag har sett exempel på den typen från tidigt 10-tal också, så den kom väl lite tidigare.

Mr Handyman skrev:
Pärlans storlek beror helt på vilken tid man hämtar pärlsponten från. På landet har vi en pärla (och en spont) som är betydligt bredare än den man hittar på Beijer eller Byggmax. Den är också bredare som sådan och tjockare. Den är 6" 3/4" dvs. drygt 150mmx17,58 mm och härrör från perioden någon gång mellan 1860 och 1890, mer exakt vet vi inte ännu. Enligt uppgift ska det ha funnits pärlspont 8" 1", dvs. drygt 203mmx25,4mm. (Den generella regeln verkar vara ju äldre pärlspont desto bredare och tjockare. Det finns ju pärlsont som är gjort på 2" 3/8", dvs. drygt 50mmx 9,5mm. Finns t.o.m. ner mot 7mm!)

Men om det är 20-30-talssponten men är ute efter är förstås den sponten helt fel, då, på 20-talet, var den ju smal, och pärlan väldigt liten, och förekom ju ofta i dubbelspontat utförande. Jag har sett exempel på den typen från tidigt 10-tal också, så den kom väl lite tidigare.
Jag inventerade ett antal q-märkta hus i hemtrakterna (Västverige) och pärlsponten byggde runt 75-80 mm och runt 10mm tjocka. Pärlan var mellan 2-3mm bred. Ingen dubbelspont. I ett hus byggt 1922 (farsans) vet jag med bestämdhet att pärlsponten är i original.
Det kanske skilje mellan olika landsändar.

Jag förstår inte riktigt vad du menar Johan, jag försöker förstå om det är något som du citerat av mig som inte går ihop med det du skriver. Eller menar du att husen du inventerat - och deras pärlspont - sammanfaller tidsmässigt med de grövre varianterna jag hänvisar till? Kan du förtydliga dig? Den pärlspont du beskriver från 20-talet låter precis som den jag talar om med undantaget att den du talar om inte är dubbelspontad, och det är den inte alltid från den perioden heller.

Det vore ju roligt om man kunde fastslå regionala skillnader i pärlspontsanvändning, men jag har för mig att jag har läst i någon av Gysinges böcker (det är därifrån jag hört talas om de allra grövsta varianterna av pärlspont förresten, 8"x1") att det mesta spriddes över hela landet ifråga om profiler osv, vilket förvånade mig eftersom jag trodde att det var olika. De flesta exemplen jag hänvisar till i mitt förra inlägg är för övrigt från Västsverige.

• Gilla
Rödastaten
  • Laddar…
:)
Jag feltolkar nog din text, men fakta i mitt inlägg är fortfarande desamma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.