Jag är klar med min ugn äntligen men kan någon guida mig till hur man använder den? Jag värmde först upp den en timme med öppen lucka för att sedan flytta glöden åt sidan men pizza blev knappt klar. Det var inte ens särskilt varmt på botten (självklar precis där veden varit). Ska man ha elden igång när man gräddar? Det kan väl inte vara mening att man ska behöva elda en hel säck för en pizza?

D Danii KD skrev:
Jag är klar med min ugn äntligen men kan någon guida mig till hur man använder den? Jag värmde först upp den en timme med öppen lucka för att sedan flytta glöden åt sidan men pizza blev knappt klar. Det var inte ens särskilt varmt på botten (självklar precis där veden varit). Ska man ha elden igång när man gräddar? Det kan väl inte vara mening att man ska behöva elda en hel säck för en pizza?
Lite bilder på det färdiga resultatet kanske? :D(y)

Nu har ju jag en murad vedugn, med betydligt större massa, men jag eldar minst två timmar innan, oftast mer...

Jag tänder elden längst ut i öppningen och matar elden nån timme där kanske.. Sen börjar jag trycka elden/glöden längre och längre in för varje vedträ .. Man ser när taket når bra temperatur när sotet från förra gången bränns bort... När jag sen bakar pizza har jag oftast ett lite grövre vedträ i bakkanten och ett på sidan som brinner...

Tänker man sig en "säck" som de där 40-literssäckarna man köper på macken typ, så gör jag nog slut på en sån per gång...

Men misströsta inte, det blir roligare att baka pizza när du får snits på eldningen... Sen är det dags för degen... ;)

Här kommer lite bilder. Jag hann inte klart det utseendemässiga I år.

• Eld brinner inuti en ofärdig vedugn konstruerad av tegelstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdig bakugn i tegel med en liten eld i mitten och ett rör som leder ut rök ovanför, omgiven av betong och byggmaterial.
    Skapa konto
  • Ej färdigställd tegelugn under konstruktion utomhus med verktyg omkring.
    Skapa konto
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag gjorde öppningen för stor tycker jag. Vill också tillägga att jag fyllt alla fogarna med massa mindre tegel så det är inte bara bruk emellan.

D Danii KD skrev:
Jag gjorde öppningen för stor tycker jag. Vill också tillägga att jag fyllt alla fogarna med massa mindre tegel så det är inte bara bruk emellan.
Det kommer bli riktigt snyggt det där!
Vad är problemet med öppningen, höjden eller bredden?

Så länge höjden på öppningen är rätt proportion mot höjden av kupolen så är bredden mindre känslig..

Tyvärr skulle jag säga höjden. Det blev för högt :(

Ok, hur mycket?

Är det svårt att få upp temperaturen i ugnen?

Det går ju att göra nån form av plåt som man ställer i öppningen, tänk dig en "solfjäder" som står på två smala ben i ytterkanten, som reflekterar värmen in och tvingar röken under den...

Tack för tipset, ska kapa till något sånt till våren :)

D Danii KD skrev:
Tyvärr skulle jag säga höjden. Det blev för högt :(
Snyggt jobbat (y)
Man skulle ju kunna sänka höjden med att mura på taket på valvet lite tänker jag.

L loffman skrev:
Jag gjorde på motsvarande vis.[bild] [bild]
Hur mycket isolering gick det åt? Superwool?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.