1 989 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Spray på rost
I källartaket i vårt 100 år gamla hur går det stålbalkar, där putsen har släppt. Jag har knackat ner putsen och man ser att balken har korrosion vilket förklarar varför putsen släpper längs med balken.
1) Finns det något ämne att spraya direkt på balken som skyddar utan att behöva slipa bort rosten innan jag putsar om?
2) Om inte, vad slipar jag med för att bli klar med uppgiften fortare än kvickt?
1) Finns det något ämne att spraya direkt på balken som skyddar utan att behöva slipa bort rosten innan jag putsar om?
2) Om inte, vad slipar jag med för att bli klar med uppgiften fortare än kvickt?
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Bästa svaret
1) Nej.P ptk skrev:
2) Flapdisc (googla på det) som man sätter på en vinkelslip är bäst enligt min erfarenhet. Räkna med en sådan per 1-2 meter beroende på. Roterande stålborste som man fäster i en borrmaskin fungerar också, men tar mycket längre tid, och brukar lämpa sig bäst för djuprengöring där inte flapdiscen kommer åt.
När jag använt rostätare — och ganska mycket sådan över ett par år — har rosten glatt tuggat i sig den och rostat vidare. Så den ger jag inte mycket för.O [old rusty] skrev:
Intressant.ricebridge skrev:
Min erfarenhet är den motsatta. Brukar ge en ganska bra grund för vidare ytbehandling.
Sen använder jag ju det mest där det inte går att blästra (eller jag inte orkar), så på ställen som sen får underredsbehandling, det stoppar ju det mesta i rostväg av sig självt.
Tack!ricebridge skrev:
1) Nej.
2) Flapdisc (googla på det) som man sätter på en vinkelslip är bäst enligt min erfarenhet. Räkna med en sådan per 1-2 meter beroende på. Roterande stålborste som man fäster i en borrmaskin fungerar också, men tar mycket längre tid, och brukar lämpa sig bäst för djuprengöring där inte flapdiscen kommer åt.
Klicka här för att svara