Hej!
Vi är väldigt sugna på att inom ett par år köpa en fin stor vindsvåning i Vasastan i Stockholm. Vi gillar hur de ser ut, synliga balkar, många har öppen spis. De har många plus.

En sak vi funderar på som kan bli avgörande för oss är…värme på sommaren?

Många av dem är ju byggd rakt under plåttak. Vad innebär det? Är det något vi skall/kan inspektera kring detta? Eller blir alla vindsvåningar kokvarma på sommaren? Sol på svart plåt?

Det beror helt på hur väl kåken är isolerad.

Med snål isolering blir det kallt på vintern och varmt på sommaren.

Så försök att ta reda på hur och kanske när isoleringen är utförd.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Ja, är det inte mer eller mindre standard med ett lager isolering? Är det inte viktigt med något drag - hålrum med ventilation. Se bild på exempel av vindsvåning till salu nu. Jag antar att man vill se detalj på takkonstruktionen.

• Ritning av vindsvåning med isoleringslager och taksektion. Visar takkonstruktion och hålrum, inkluderar mått i sektion, skala 1:100 och kompass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
…sådana välisolerade plåttak utan ventilation, blir inte de väldigt varma?

• Illustration av ett oventilerat plåttak med flera lager: ett yttre plåttak, isolering, träpanel och lösull.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som vet hur dessa tak i Vasastan brukar vara konstruerade?

Nyare vindar har oftast bättre isolering än äldre. Försök hitta en med A/C så är du safe.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nyare vindar har oftast bättre isolering än äldre. Försök hitta en med A/C så är du safe.
Mmmn…vet du om man troligen byggde om dem när man inredde dem? Tänker att många brf i Vasastan är från 1800- talet, men de flesta vindsvåningar gissningsvis från 90-tal och framåt….

Ja, vi har tänkt det. Det verkar ovanligt dock. Att sätta en AC i form av luftvärmepumpen är säkert en påverkan på fasad som man inte får göra på dessa fins sekelskiftet brf … gissar jag. Någon som har annan erfarenhet?

BirgitS
Globetrot Globetrot skrev:
Ja, vi har tänkt det. Det verkar ovanligt dock. Att sätta en AC i form av luftvärmepumpen är säkert en påverkan på fasad som man inte får göra på dessa fins sekelskiftet brf … gissar jag. Någon som har annan erfarenhet?
Ljudet från en AC är nog oftast störande för grannar och sånt som är utanför fasaden ligger normalt inom föreningens ansvarsområde. Två anledningar till varför folk inte brukar få lov att sätta upp AC.

Jag har sett nyproduktioner av vindsvåningar som sätter A/C på taket, lär knappast störa grannar.

pjgb pjgb skrev:
@Noramasen har nog koll.
Det där är för mig tyvärr helt omöjligt att generellt svara på då det är så många faktorer som spelar in.
Exempelvis:
  • Hur ser det ut med uppvärmning nu?
  • Kommande tänkbar uppvärmning?
  • konstruktion i golv eller våning nedanför?
  • Vad är det för konstruktion på yttertak?
  • Takstolskonstruktion?
  • Angränsande vindsutrymmen?
  • Tillåtelse rent av att göra en förändring i så omfattande grad från berörda parter.
Bara ett axplock av vad som är frågetecken.
Det bästa är att ta kontakt med lämplig konsult när man väl har hittat objektet som tillåter förändringen.

• Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Det där är för mig tyvärr helt omöjligt att generellt svara på då det är så många faktorer som spelar in.
Exempelvis:
  • Hur ser det ut med uppvärmning nu?
  • Kommande tänkbar uppvärmning?
  • konstruktion i golv eller våning nedanför?
  • Vad är det för konstruktion på yttertak?
  • Takstolskonstruktion?
  • Angränsande vindsutrymmen?
  • Tillåtelse rent av att göra en förändring i så omfattande grad från berörda parter.
Bara ett axplock av vad som är frågetecken.
Det bästa är att ta kontakt med lämplig konsult när man väl har hittat objektet som tillåter förändringen.
Vilken typ av konsult kan man anlita? Typ besiktning man?

Jag har sett nyproduktioner av vindsvåningar som sätter A/C på taket, lär knappast störa grannar.
Mmm…ja, kanske. I Vasastan troligen ovanligt.

Vilken typ av konsult kan man anlita? Typ besiktning man?
Det där är så omfattande att åtminstone en byggnadsingenjör som har framförallt kunskap om äldre konstruktioner som ska anpassas till ny bekvämlighet.
Finns det rent av ett objekt i tanken?
Jag misstänker att miljonerna börjar att rulla redan i prospekteringen😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.