Efter en omfattande vattenskada rök både golv, spånskiva och frigolit i delar av suterängplan.
Ovanpå betongplattan låg 3cm vatten! Nu har allt rivits bort och till viss del torkat. Dräneringen är från 2007 och efter mekanisk avfuktare har varit igång i närmre 3 månader, har ytterväggar torkat ordentligt, men betongplattan är fortfarande blöt (RF högre än 85%). Innan rivningen låg det golvvärme och på väggarna har det varit träreglar med dubbla lager gipsskivor. Det var ju inget bra, eftersom det möglat ganska rejält givet att det är och kommer förbli en så fuktig miljö. Nu har försäkringsbolaget skickat fukttekniker som menar att det inte är någon poäng att försöka torka betongplattan, och att det räcker med att ytterväggar torkar ordentligt för att återställa. Försäkringsbolaget vill att jag bekostar ett Nivellsystem, alltså reglar med skruvjusterade plast fötter som man skruvar ner i betongen så det inte sitter något organiskt material mot betongplattan. Sedan så hänger man isolering mellan uppreglingen och därefter läggs det spångolv uppepå reglarna. Men vad jag är orolig för är att betongplattan förmodligen har blivit blöt jämnt över hela suterängplan, alltså områden som försäkringen inte rivit upp. Det är ju risk att det blir fuktskadad med tiden om man inte torkar ut det ordentligt? Finns det något annat jag bör göra? Vill gärna ha tillbaka värmeisoleringen på ytterväggarna, men är det för riskabelt givet att betongplattan är fortsatt blött? Finns det något jag kan göra för att hålla väggar och plattan torr i längden?