Byggahus.se

Byggsamråd?

1. L
    Medlem · 74 inlägg

lindansare

Medlem
    Bygglovet äntligen i hamn!!! Vad händer nu?

Som jag förstår det skall det ske ett byggsamråd. Vem deltar vid ett sådant och vem kallar till ett sådant?

Hur länge har ni fått vänta?

2. T
    Medlem · 106 inlägg

tomtletare

Medlem

Re: Byggsamråd?

Senast tre veckor efter att du lämnat in en bygganmälan skall kommun kalla till byggsamråd.
    Du + din KA skall närvara samt eventuellt entreprenören(na).

3. A
    Medlem · 350 inlägg

arny

Medlem

Det kanske skiljer mellan kommuner, men i min kommun är det byggherren som kallar till byggsamråd.

4. L
    Medlem · 74 inlägg

lindansare

Medlem

Hmm...tja, vår bygganmälan har varit inne sedan april och bygglovet kom i fredags så det känns som om det är på tiden.

Jag skall ringa dem.

5. T
    Medlem · 106 inlägg

tomtletare

Medlem

Enl PBL gör byggherren en amnälan och kommun kallar till samråd. Jag hade vänt på det, det står inte inom tre veckor utan det står skyndsamt, se citat. Däremot skall bygganmälan in minst tre veckor innan arbetena påbörjas.

Ur PBL 9-7
    När en bygganmälan har kommit in skall byggnadsnämnden skyndsamt kalla till samråd (byggsamråd), om det inte är uppenbart obehövligt. Till byggsamrådet skall byggherren, den som enligt 13 § anmälts som kvalitetsansvarig och andra som bestäms av nämnden kallas.

6. A
    Medlem · 350 inlägg

arny

Medlem

Ja, PBL gäller förstås alla kommuner, men vår byggnadsinspektör tyckte att det var vi som skulle kalla till byggsamråd. Samma råd som för allt annat i byggsvängen bör väl gälla: sitt inte och vänta. Ligg på så löser sig saker mycket fortare.

7. B
    Medlem · 80 inlägg

Benny044

Medlem

Vi fick vårat bygglov i Måndags och kommunens handläggare faxade hem en kopia på det. I Onsdags så kome hela luntan om bygglovet samt ett annat brev om att vi skulle ringa kommunen om byggsamråd. Samma dag ringde vår huslev. och sa att tid redan var bokad. Tydligen så hade vår ka ordnat med detta. Så jag antar att det oftast fungerar så att ka tar dom nödvändiga kontakterna.

//Benny

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.