Hej, Jag har en hel bunt av frågor som jag vill ha svar på, jag är medveten om att denna tråd "byggnadslov" inte är rätt för alla av dom men eftersom dom liksom hör ihop så tar jag alla här.

Min far har en tomt i ett område som är stadplanerat för fritidshus, och vad jag förstod så får man bygga en och en halv plan, vad exakt det nu innebär, där har jag planer på att bygga framöver.
Huset har jag tänkt att bygga själv i timmer, och undrar då:

* När exakt behöver man byggnadslov(Om jag tex. använder min tomt till att timra hus för att sedan sälja, hur är det då?)?
* Räknas en timmerstomme som ett hus, om nej när? Kan man tex lägga tak?
* Hur är det med att bygga på "medar" Jag vet att frågan kanske är fånig, men jag har hört något om att man kan komma undan fastighetsskatt på så sätt.
* Om man vill bygga närmare än 4,5 meter från tomtgränsen och grannen tycker att det är ok, hur när får man då bygga?
* Hur är det med försäkringar och sånt skit när jag bygger själv?
* Hur bedöms fastighetsskatten? Om jag inte har el eller vatten, vad gäller då?

Jag ger mig med frågorna för nu, Hoppas att jag inte varit alltför otydlig, ser framemot svar! Tack på förhand

Det är nog säkrast att kolla med stadsbyggnadskontoret (?) om alla frågorna. Det skiljer sig säkert mellan kommunerna.
Om man vill bygga närmare än 4,5 meter från tomtgränsen och grannen tycker att det är ok, hur när får man då bygga?
Här behöver du bara ett grannemedgivande, (finns färdiga blanketter) sen é det bara och köra.

* När exakt behöver man byggnadslov?

SVAR: Bygglov ska vara beviljat innan man börjar bygga.

* Om jag tex. använder min tomt till att timra hus för att sedan sälja, hur är det då?

SVAR: Råkar du ut för tjuriga byråkrater kan de hävda att du har bytt markanvändning (från bostad till exempelvis industri, hantverk eller handel). Det kräver också bygglov.

* Räknas en timmerstomme som ett hus, om nej när? Kan man tex lägga tak?

SVAR: Inleder man bygglovspliktig förändring innan bygglov är beviljat riskerar byggherren påföljd. I första hand straffavgift utanpå den vanliga bygglovsavgiften

* Hur är det med att bygga på "medar" Jag vet att frågan kanske är fånig, men jag har hört något om att man kan komma undan fastighetsskatt på så sätt.

SVAR: Jordabalken anger exakt vad som är "fast egendom". För sådan ska du betala skatt. Men handen på hjärtat: Vill du verkligen bo på en skattefri kälke?

* Om man vill bygga närmare än 4,5 meter från tomtgränsen och grannen tycker att det är ok, hur när får man då bygga?

SVAR: Hur nära fastighetens gräns du får bygga framgår av detaljplanen som gäller för din fastighet. Ibland är marken "punktprickad" på ännu bredare remsa än 4,5 meter. Ibland får man koppla ihop sitt hus med grannens.
Om du vill bygga med avvikelse från gällande plan är huvudregeln att bygglovet ska beviljas av byggnämnden. Annars kan en inspektör bevilja bygglov på delegation.

SVAR: Tala med bolaget där du har husen försäkrade. Berätta vad du ska göra. Fråga vilka försäkringar de vill sälja. Läs och njut av bolagets broschyrer. Men ta dem för vad de är ...

* Hur bedöms fastighetsskatten? Om jag inte har el eller vatten, vad gäller då?

SVAR: Om du inte har el eller vatten på fastigheten belastas den med lägre skatt. Ibland ingen alls. Fråga skatteverkets personal. De är till för att hjälpa oss tillrätta. ;)

billy_baver
Bygglovs-regel-kungen!

billy_baver skrev:
...

SVAR:  Tala med bolaget där du har husen försäkrade.  Berätta vad du ska göra.  Fråga vilka försäkringar de vill sälja.  Läs och njut av bolagets broschyrer.  Men ta dem för vad de är ...  
...
Det är obligatoriskt med byggförsäkring för egenbyggare från och med i år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.